Bizarní historie motorismu: Bez aut budou města pod tlustou vrstvou koňského trusu
Raná historie automobilů je protkaná bizarními sporty, sázkami a výlety. Vlastně si v prvopočátku nebylo lidstvo ani doopravdy jisté, k čemu má takový automobil vlastně sloužit. Vědělo se ale jedno: Bylo by fajn, kdyby auta trochu nahradila koně, protože města téměř zanikla v souvislé vrstvě koňských koblih.
Nezanikla docela a popravdě nezanikla ani téměř, ale byla to reálná obava, která koncem devatenáctého století sužovala velkoměsta typu New York nebo Paříž. Timesy se na přelomu devatenáctého a dvacátého století domnívaly, že “za padesát let”, tedy někdy koncem druhé světové války, bude Londýn pohřben pod souvislou dvoumetrovou vrstvou koňských koblih.
Díky automobilům a hromadné dopravě jsme se naštěstí tomuto osudu vyhnuli… a vyměnili ho za globální oteplování.
To, že auta ničí přírodu taky není nějaká zbrusu nová myšlenka, nejrůznější vědci zneklidněně pozorovali boom automobilového průmyslu od samého začátku. Takový John Burroughs, věhlasný přírodopisec, popularizátor vědy a patron řady amerických národních parků, ten o první dostupné fordce tvrdil, že je to démon na kolech. A říkal to i dlouho potom, co jednoho takového démona vlastnil a jezdil na road tripy s Thomasem Edisonem a Henrym Fordem osobně.
Ano, historie automobilu je skutečně bizarní. Proto se právě jí budeme věnovat v nejnovějším díle našeho pořadu o nejšťavnatějších částech historie, v Hodině dějepichu.