Poškodil nový koronavirus pivo Corona?

Poškodil nový koronavirus pivo Corona? Zdroj: Wikipedia

Koronavirus prý poškodil Coronu. Tak špatně na tom nejsme, pivu prodeje naopak mírně stoupají

Oliver Adámek

Od začátku šíření nového koronaviru se mluví o jeho dopadech na ekonomiku. Některé průzkumy ukázaly jeden bizarní důsledek – Covid19 údajně poškodil i značku piva Corona. Ta s ním samozřejmě nijak nesouvisí, spojitost mezi pivem a virem nicméně lidé v poslední době hodně vyhledávali v Googlu. Za vším ale nejspíš stojí zveličení a špatná interpretace jednoho výzkumu.

O Coroně a koronaviru vzniklo několik šetření během února v době, kdy se naplno rozběhlo šíření nákazy ve Spojených státech. Pozornost vzbudilo to od agentury 5W Public Relations, která se ptala 737 pivařů (což není příliš velký vzorek). Její výsledky pak šířila třeba CNN s úryvkem, že 38 % Američanů by si teď v žádném případě nekoupilo pivo Corona, a to kvůli koronaviru.

Tak vysoké číslo samozřejmě vyvolalo spoustu reakcí pohoršených údajnou hloupostí Američanů. Navíc právě po zveřejnění a medializaci průzkumu stoupl počet hledání spojitosti mezi virem a Coronou v Googlu.

Vývoj hledání souvislosti mezi pivem Corona a koronavirem v GoogluVývoj hledání souvislosti mezi pivem Corona a koronavirem v Googlu|Google trends

Průzkum byl ale kritizován – jeho autoři nezveřejnili přesné znění otázek, tím pádem není jasné, do jaké míry (ne)popularita piva s koronavirem souvisí. Vedle toho ještě uvedli, že 16 % respondentů bylo „zmatených“ ohledně souvislosti mezi pivem a nákazou, nevíme ale, na jakou otázku v tomto případě odpovídali a co má tím pádem ono zmatení znamenat.

Možná o něco lépe vypovídá graf od společnosti YouGov. Ta pravidelně zkoumá dva parametry – jednak tzv. Buzz index, číslo založené na tom, zda lidé o značce v poslední době slyšeli něco pozitivního nebo negativního. V tom značka Corona klesla z koeficientu 75 (ze 100) v začátku ledna na 51 ke konci února. Ve druhé zkoumané otázce, jestli by si člověk teď koupil pivo Corona, klesl počet potenciálních zákazníků na nejnižší hodnotu za poslední dva roky. V obou kategoriích ale dochází k výkyvům a ovlivňuje je i sezona, kterou mají prodkuty typu Corony v létě. V zimních měsících proto můžou v podobných šetřeních dosahovat horších výsledků.

Statistiky reálného prodeje piva navíc taky mluví jinak. Podle dat firmy Constellation Brands, která Coronu prodává na americkém trhu, prodejnost v únoru navzdory průzkumům o 5 % stoupla.

Ředitel firmy Bill Newlands pak k celé věci vydal stručné prohlášení: „Je velmi nešťastné, že se v médiích a na sociálních sítích šíří dezinformace o vlivu tohoto viru na náš byznys, aniž by vše bylo jakkoliv prošetřeno,“ píše mimo jiné v textu. „Tato tvrzení jednoduše nereflektují naše byznysové výsledky ani postoje zákazníků, což zahrnuje i zpětnou vazbu našeho distributora a maloobchodních partnerů v zemi.“

Nastala tak podobná situace jako nedávno v Česku, kdy zprávy plnily fotky prázdných regálů. Ty byste přitom našli jen v několika velkých obchodech, většina běžných potravin šla a jde normálně dál sehnat, nedostatek je jen dlouhodobě u roušek, respirátorů a dezinfekčních gelů.

Stejně tak Američani kvůli koronaviru pivo Corona kupovat patrně nepřestali, i když se tento mýtus rozmohl a zapadal do představy o snadno manipulovatelné společnosti. Panika kolem koronaviru tím pádem reálně asi není tak přestřelená, jak se někdy z médií zdá.