Otroctví v Mauritánii

Otroctví v Mauritánii Zdroj: Profimedia.cz

V Mauretánii žije i dnes až 600 000 lidí v otroctví: Trpíme otroctvím a rasismem zároveň. To je naše realita.

Lukáš Lhoťan

V době, kdy se v Evropě a USA řeší problematika provozování otroctví bělochy v minulých stoletích, tak v nedaleké Africe i dnes stále dochází k zotročování Afričanů jinými Afričany, jak upozorňuje ve vysílání veřejnoprávní televize BBC Arabic ve Velké Británii lidskoprávní aktivistka Marjam Bint al Šejk z Mauretánie.

Odhaduje se, že v samotné Mauretánii je mezi 140 000 až 600 000 lidí uvržených do otroctví, a nejhorší skutečností je, že mauretánská vláda svým přístupem chrání spíše otrokáře než jejich oběti. Jak v rozhovoru říká samotná Marjam: „Trpíme otroctvím a rasismem zároveň. To je naše realita. Kasta Beydanes, která netvoří více než 10 % Mauretánců, ovládá Mauritánii, její ekonomiku a její obyvatele. (…) Každý, kdo promluví, je považován za zločince, jehož přirozené místo je ve vězení. Není tomu tak dávno, kdy byl [kdokoli, kdo promluvil,] zabit. (…) Byla jsem mnohokrát zatčena a mučena. Byla jsem mučena duševně i fyzicky. Když jsem byla zatčena naposledy, měla jsem 1,5leté dítě. Oddělili nás násilím. A odstavili ho. Mauritánský stát odstavil moje dítě – 1,5leté dítě. Bylo odstaveno. A zabránili mi, abych ho viděla, a nedovolili mému manželovi nebo příbuzným, aby mě navštívili.“

Marjam Bint al Šejk je členkou hnutí Initiative for the Resurgence of the Abolitionist Movement, jehož představitelem je také Biram Dah Abeid, který se narodil v roce 1965 ženě zotročené podle islámského práva šaría. Již od svého dospívání se zapojil do boje proti otroctví a čelil za to brutálnímu pronásledování jak od mauretánské vlády, tak od obhájců otroctví. Velkou nevoli mezi částí muslimů v Mauretanii vyvolal Abeid a jeho skupina veřejným pálením muslimských posvátných textů, které dovolují otroctví. Jak ovšem udává sám Abeid, islám je pro ospravedlnění otroctví jen zneužíván.

Americký web the New Yorker ve svém článku z roku 2014 v textu věnovaném Abeidovi popisuje příhodu s jedním muslimským duchovním. Zatímco Abeid cestoval, jeden známý imám (muslimský duchovní) měl televizní rozhovor. Novinář se ho zeptal, zda v Mauritánii existuje otroctví, a imám řekl, že ne. Tak proč, zeptal se novinář, jste nedávno daroval mému šéfovi jako dárek otrokyni? Imám se jen usmál.“

Skupinu Initiative for the Resurgence of the Abolitionist Movement a jejího představitele Abeida ocenily mnohé světové neziskové organizace za jeho boj proti otroctví v Africe. Z Abeida se stal vlivný politický opoziční představitel proti mauretánské vládě, kterou obviňuje z korupce a tichého hájení otroctví. Oficiálně bylo otroctví v Mauretánii zrušeno až v roce 1981, ale teprve v roce 2007 byl schválen zákon, který umožňuje potrestání otrokářů, byť zatím jsou více trestáni mauretánskými úřady spíše ti, kteří na případy otroctví upozorní.