Jak jsem se spletl: Svět odsuzuje reklamu na Audi. Já myslel, že jde o rasismus, a přitom je to sexismus
Vody sociálních sítí rozvířila v poslední době zdánlivě nevinná reklama na automobil značky Audi. Před červeným autem stojí malá dívka s banánem v ruce. Lidé se okamžitě začali pod reklamou pohoršovat a média o tom začala psát. „Aha, je to rasistické,“ říkal jsem si, když jsem zahlédl titulky. Byl to omyl, reklama je prý sexistická. Také v tom máte zmatek jako já?
Reklama se na Twitteru společnosti Audi objevila už v neděli 8. srpna. Je na ní červené Audi RS4 a malá dívenka s banánem v ruce. Od té doby nabrala fotka stovky komentářů. Převážně negativních a společnost už některé skryla a okamžitě se poníženě omluvila. Přešel jsem to s tím, že banán možná některým lidem evokoval rasistické posměšky z fotbalových tribun, kdy se toto ovoce používá k zesměšňování hráčů tmavé pleti. Byla to moje první asociace spouštěná posledními týdny v souvislosti s tzv. cancel culture, kdy se v rámci hnutí Black Lives Matter zakazují a omezují různá audiovizuální díla. Pak jsem ale rozklikl komentáře a nestačil se divit – diskutující obviňují Audi ze sexismu!
„Malá holka se symbolem falu v ruce. Jasně, super,” píše nejlajkovanější komentář uživatelka Shiri@home. A další stovky lidí se rozhořčují nad pedofilií německé společnosti. To jako vážně? Uznávám, že kombinace rychlých aut a dětí je poněkud podivná, ale jak sama firma uvádí, jedná se o rodinné auto s více jak 30 bezpečnostními systémy. Tudíž je to asi v pořádku. Pokud vás pohoršuje něco jiného, pak je problém ve vás.
Přijde-li vám dívenka lascivně oblečena, pak doporučuju některou z amerických reality show popisujících svět dětských miss. Garantuji vám, že uvidíte něco tak za hranou dětské pedofilie, že to budete ještě dlouho rozdýchávat. Pokud vám banán přijde jako falický symbol, pak jste se mentálně neposunuli z páté třídy základní školy a v pornografii váš vkus neopustil německou produkci z 80. let. A pokud ve vás výjev malého dítěte s ovocem u auta vzbuzuje sexistické představy, měli byste raději navštívit sexuologa.
Celá kauza je samozřejmě nesmyslná. Je v pořádku se ptát, zda dítě nebylo během focení kampaně přetěžováno, zda „pracovalo“ skutečně maximální možný počet hodin a zda za to její rodiče dostali adekvátně zaplaceno. Předpokládám, že v této rovině bylo vše v pořádku. Pak je na místě ještě rozebrat, zda je chování rodičů, kteří dávají své dítě k reklamním účelům velkým korporacím, zcela etické. Ale to je primárně soukromý problém konkrétního dospělého páru. Pokud ale budeme a priori odsuzovat a nálepkovat kulturní díla sexismem a rasismem bez kontextu, pouze tím prohlubujeme příkop mezi oběma tábory.
Nepomohla si ani firma Audi, která přispěchala se servilní omluvou a ujištěním, že celý incident prošetří. To je další olej do ohně – jedni se utvrdí v tom, že to bylo sexistické, druzí začnou ty první nenávidět za to, jakou marginálii dokázali na sociálních sítích přetavit v problém. Mám řešení. Možná bychom odteď mohli k podobným výjevům dávat upozornění: „Pozor, hrozí nebezpečí vlastního názoru“.