Pečlivě a léta budovaný marketing kolem Babiše se zhroutil. Je z něj směšná figurka
Dlouhou dobu se zdálo, že marketingové pojetí politiky a bezbřehý populismus, budou Andreji Babišovi vycházet napořád. Navíc slušnou dobu v Česku vydržel i hospodářský růst, který nahrával jeho vládě při bezuzdné rozdávání peněz. Jenže stroj se vyčerpal, zadrhává se a koronavirová pandemie zcela obnažila deficity premiéra. Ty jsou v některých případech tak velké, že nejdou „opravit“ ani zdatným marketingem. Politik totiž může udělat chyby, ale nemůže opakovaně selhávat, být tak směšný a nedůvěryhodný.
Problémy kolem koronavirové nákazy ukázaly, že Andrej Babiš není zdatný manažer, jak někdo neustále tvrdil. Stát prostě není firma, i kdybychom skutečně chtěli, aby fungoval jako dobře namazaný stroj. Babiš je sice pracovitý, agilní a energický, ale jeho osobnost je psychologicky nastavená na rozkazování a ovládání ostatních, ne na spolupráci. Tak se to naučil v Agrofertu a to nejde z hlavy vymazat.
Nějakou dobu se mohl přetvařovat, že je to jinak, ale teď už to „nedává“. Stále menší a menší část veřejnosti například věří tomu, že vládní opatření proti pandemii jsou účinná. „Je to katastrofa,“ přiznal ve čtvrtek i sám Babiš. Několik měsíců přitom tvrdil, že přebírá naprostou osobní zodpovědnost za zvládnutí problémů a že vše bude řídit. Dnes by nejraději hodil vinu na jiné. Ne, nevyčítejme mu, že vše zavinil on. Jsme v tom všichni společně, jak se říká. Ale když někdo tak nesmyslně machruje a lže, tak ho teď nelze litovat.
V době vážných krizí potřebuje stát rozvážného a chytrého vůdce. To ale marketingem nevyrobíte. Takovými vlastnostmi musí člověk disponovat dlouhodobě. Jak ale ukázala doba od března, kdy se přihnala pohroma, Babiš je naopak často roztěkaný, při konfrontaci (stačí dotazy) reaguje mimořádně podrážděně a nedokáže dostatečně ovládat svoje emoce. Když je nervózní a pod tlakem, tak se mu plete čeština a slovenština, řeč je sice rychlá, ale myšlenky přeskakují, věty přestanou dávat smyl a výsledkem je pak řeč postrádající logiku. Kdybych chtěl být zlý, tak napíšu, že produkuje někdy naprosté bláboly, které by po stylistické a myšlenkové stránce neobstály ani na základní škole. Stává se tím směšným, a to je pro politika ničivé. Ani dobrý marketing to nedokáže otočit.
Slabost střídá slabost
V době, kdy stát uzavírá kvůli vážné infekční nemoci firmy, restaurace či obchody a zásadně omezuje život v zemi, musejí přicházet od vlády a premiéra jasná, srozumitelná a jednoznačná slova. Zákazům lidé ve svobodné společnosti porozumí jedině tehdy, když dávají smysl, když jsou uvěřitelné, když jsou jasně časově ohraničeny a dostatečně podloženy. Bohužel, nic takového od vlády a premiéra od března nevidíme. To je skutečná katastrofa a nezodpovědnost. Doslova v hodinách se mění a protiřečí si nejrůznější vyjádření i nařízení. Za to je zodpovědný předseda kabinetu, ten své ministry řídí. Stačí jediný příklad z posledních dní – naprosté selhání v tom, jak vláda komunikovala, zda zavře či nezavře školy. Proboha, proč mají být rukojmí vlády statisíce dětí, studentů, rodičů a pedagogů. Čím to chce Babiš vysvětlit? Zde výmluvy nepomohou.
Nepoučitelný Andrej Babiš nasadil podivný marketing i pro poslední krajské a senátní volby, ve kterých uspěl daleko méně, než by si přál. Je to předznamenání časů příštích, kdy může přijít o moc a odejít z politiky s ostudou. Lhaní na billboardech a manipulace s čísly už tentokráte Babišovi neprošla tak, jako v minulosti. Opět chyba jeho marketingu.
To, co předváděl Andrej Babiš a jeho týmy při volebních kampaních či na sociálních sítích, byla v minulosti z profesionálního hlediska dobrá práce. Navíc měl k ruce i vlastní média. Babišovi jste nemuseli věřit ani jediné slovo, ale mechanismy vybudované komunikace mu umožňovaly udržovat sebe samého v silné pozici a držely na dobrých preferencích i hnutí ANO. Samozřejmě, to platí především pro jeho příznivce. Jenže přiletěla „černá labuť v podobě koronaviru a pečlivě budovaný obraz se rozmazal a nabyl bizarních podob. Vidíme slabého a nervózního premiéra. Premiéra, který se nehodí do špatných časů.
Andrej Babiš se dostal do premiérského křesla, protože měl kdysi dost energie, hodně peněz, propracovanou (i když mnohdy lživou) strategii a využil slabosti a zdecimování jiných politických stran. To vše obalamutilo na čas hodně voličů. Při první vážné krizi ale zcela vyšuměl. Tak ale dopadají téměř všechny marketingové politické projekty propojené s byznysem.
Společně to nakonec skutečně dáme. Bude líp. Ale bez Babiše, který selhal.