Na Náměstí Republiky se shází lidé před plánovanou demonstrací proti vládním opatřením. Na místě se objevil bývalý prezident Václav Klaus.

Na Náměstí Republiky se shází lidé před plánovanou demonstrací proti vládním opatřením. Na místě se objevil bývalý prezident Václav Klaus. Zdroj: Blesk:David Malik - CNCenter A.S.

Václav Klaus porušil vládní nařízení. V centru Prahy, kde si připomněl státní svátek chodil bez roušky. S lidmi se i zdravil (28. 10. 2020)
Na Náměstí Republiky se shází lidé před plánovanou demonstrací proti vládním opatřením. Na místě se objevil bývalý prezident Václav Klaus.
Na Náměstí Republiky se shází lidé před plánovanou demonstrací proti vládním opatřením. Na místě se objevil bývalý prezident Václav Klaus.
Na Náměstí Republiky se shází lidé před plánovanou demonstrací proti vládním opatřením. Na místě se objevil bývalý prezident Václav Klaus.
Na Náměstí Republiky se shází lidé před plánovanou demonstrací proti vládním opatřením. Na místě se objevil bývalý prezident Václav Klaus.
11 Fotogalerie

Soumrak patriarchy: Exprezident Klaus šíří bludy připomínající konspirační teorie

Viliam Buchert

Češi mají chladný vztah k autoritám. Jedním z důvodů je i to, že možné autority jsou málo empatické a často trpí narcismem i nadměrným sebeobdivem. Typickým příkladem byl v tomto směru vždy Václav Klaus starší, někdejší předseda vlády i prezident. Vždy jsem měl ale pocit, že u VK je to součást velmi promyšleného politického a společenského divadla. To platilo do chvíle, než bývalá hlava státu začala šířit bludy o koronaviru, rouškách či migraci, které připomínají nesmyslné konspirační teorie. Naposledy 14. listopadu v rozhovoru pro agenturu ČTK. Těžko u toho říct, zda Klaus záměrně lhal, nebo už má podobné výpadky jako Miloš Zeman.

Václav Klaus starší, jak ho citovala ČTK, si myslí, že takzvané rouškaře je možné definovat pomocí mnoha dalších významných charakteristik a podle soubojů v dalších oblastech. „Rouškaři jsou samozřejmě lidi, kteří jsou vítači migrantů, rouškaři jsou lidi, kteří si přejí posilu Evropské unie a rychlé přijetí eura, já bych viděl řadu takových doplňujících charakteristik,“ pravil Klaus. „Rouškaření“ podle něj něco říká o sebevědomí člověka, jeho politickém světonázoru či o hodnocení světa. Kromě jiného Klaus v interview také tvrdil, že by se „Česko při hledání cesty boje s epidemií nemělo inspirovat u jiných států, ale na základě studování tisíce článků, textů, studií a analýz by si lidé měli vytvořit svůj názor“.

Beru prezidenta za slovo, ukážeme si některá dostupná čísla, protože on se při těchto svých vyjádřeních neopírá o žádné analýzy, jen si vymýšlí. K tomu nejdříve několik osobních poznámek.

Podle Klause jsem zřejmě „rouškař“ z přesvědčení, protože nosím tuto ochranu zcela dobrovolně v metru, tramvaji či autobuse (tam se Klaus v posledních desetiletích objevil jen ojediněle z propagandistických důvodů a vůbec netuší, jak to tam funguje, když lidé při nějaké epidemii na sebe prskají). Nosím roušku či respirátor i venku při kontaktu s cizími lidmi. Rouška mi nevadí a podle Klause jsem tedy přesvědčený rouškař. Mnoho lidí má ale úplně jiné důvody nošení roušek. Mohou to být třeba obyčejné obavy, strach, nejistota. Jak to souvisí třeba se souhlasem na přijetí eura, to ví jen sám Klaus. Já mám pro rouškaření jednoduchý důvod – jsem kardiak, chráním se, abych mohl pracovat. A hodlám to tak dělat i v budoucnosti.

Rouškař = vítač migrantů

Podle exprezidenta ale jako rouškař vykazuji například i charakteristiku „vítač migrantů“. Nejde jen o moji osobu, ale takové tvrzení je kapitální pitomost zcela nehodná bývalého nejvyššího představitele země. Předpokládám, že v Institutu Václava Klause mají internet, mohou se podívat na desítky velmi kritických článků, které jsem o migraci v posledních letech napsal. Jak by tento můj postoj (či jiných lidí), probůh, měl souviset se současným nošením roušek?

Klaus také tvrdí, že nošení roušky něco říká o politickém světonázoru či o hodnocení světa. Tedy o přístupu ke svobodě, o které exprezident tak často a rád hovoří a píše. Samozřejmě, že VK je pevně přesvědčen (to není žádná novinka), že nejlépe ví, jaký máme mít světonázor a hodnocení světa. Jenže to říkali i komunisté. Ti tvrdili, že největší láskou je „láska k Sovětskému svazu“. Kdybych to chtěl parafrázovat, tak největší klausovskou láskou k hodnocení světa a přístupu k životu je odmítání roušek. To je ovšem stejně bludný a zploštělý pohled jako láska k Sovětskému svazu. Nošení roušek není žádná kolektivní vina, jak si to Klaus bohužel představuje a spojuje s tím ideové preference (individuálně to jistě platit může), každý má k používání této ochrany svůj specifický důvod. 

Když má Klaus rád analýzy a čísla, tak se na některá podívejme, protože ta vyvrací to, co o takzvaných rouškařích tvrdí.   

Jak Klaus lže

Například zavedení eura v České republice (které Klaus v rozhovoru pro ČTK vzpomenul) odmítalo podle průzkumu společnosti Ipsos v roce 2015 85 procent lidí, v roce 2013 to bylo 87 procent. Podle průzkumu Eurobarometr (ten zadává sekce Analýz veřejného mínění Evropské komise), který byl provedený v listopadu 2018, bylo silně nebo spíše proti zavedení eura u nás 66 procent obyvatel. A podle v květnu 2019 publikovaného průzkumu Centra pro výzkum veřejného mínění to bylo 75 procent Čechů. Vidíme, že výsledky se dost liší podle zadavatele zkoumání. V průměru jsme ale nad třemi čtvrtinami obyvatel. Takový výsledek se zcela jistě zamlouvá i Václavu Klausovi.

Jaká je pak ale u toho korelace u lidí, kteří chtějí rychlé přijetí eura v Česku a těmi, kteří neodmítají roušky? Nic moc. Klausovské představy nesedí. Lépe řečeno je ani nemůžeme přesně znát. Samozřejmě kromě Klause, který ví stoprocentně, jak to je. Čísla ale ukazují něco jiného, než co se nám on snaží vnutit. Ochota nosit roušky se samozřejmě mění podle toho, jaká je právě epidemiologická situace v souvislosti s koronavirem. Když počet nakažených stoupá, stoupá i počet lidí, kteří neodmítají nosit roušky. Když klesá, počet „rouškařů“ se snižuje. Logické a pochopitelné. Dokázaly to i průzkumy agentury Kantar ze srpna a září 2020. U toho druhého vyšlo, že v hromadné dopravě tehdy souhlasilo s nošením roušek 84 procent lidí, na úřadech 78 %, v obchodech 73 %, v divadlech a kinech 66 % a ve školách 45 procent dotázaných. Jistě, žádnému průzkumu nemusíme věřit, ale že by se zásadně překrývali rouškaři a ti, kteří chtějí přijmout euro (jak tvrdí Klaus), není prostě pravda. Dokonce je to podle analýz naopak. Není to ani pravda u podporovatelů migrace (tím myslíme nelegální migraci, ne přistěhování třeba Ukrajinců za prací), protože těch je v Česku také menšina. Na rozdíl od rouškařů.    

Podle letošního květnového průzkumu společnosti Median by přitom roušky nosilo nejenom teď, ale dobrovolně i v budoucnosti (třeba při obvyklé chřipkové epidemii) 52 procent lidí a odmítlo by to 46 procent dotázaných. Ani v tomto směru nesedí to, co říká Klaus.

Existuje ale i varianta, že Václav Klaus má pravdu a něco nám tají. Má snad exprezident a jeho Institut nějaké svoje vlastní relevantní analýzy a průzkumy? Pokud ano, ať je předloží, uvidíme, kdy, jak a jakou metodikou byly provedeny. Nic takového ovšem Klaus nemá. Jen blufuje. V politice je podobné blufování obvyklé, ale k čemu ho potřebuje člověk, který by měl na společnost působit spíše svojí moudrostí a zkušenostmi, než z prstu vycucanými nesmysly? Popravdě, nechápu to, i když již vzpomínaná sebestřednost v tom budou hrát velkou roli.

Václav Klaus měl v minulosti i dnes v některých věcech pravdu. Třeba v případě nesmyslnosti určitých postupů, které jsou používány v Evropské unii. Nebo o negativních dopadech americké válečné politiky v Iráku. Dobré je také se zamýšlet nad jeho kritikou některých aspektů celosvětové klimatické hysterie. Ovšem obecné ztotožnění vítačů migrantů a lidí, kteří nosí roušky, je naprostý nesmysl. Takoví lidé sice určitě existují, ale ten překryv bude v České republice spíše malý, nošení roušek má jiné důvody a charakteristiky. Klaus svým posledním tvrzením přistupuje na hru konspiračních teorií, což je právě v této době nezodpovědné, nebezpečné a absurdní. Komu to slouží?