Video placeholder
Snímky z kampaně vlády na TikToku
Snímky z kampaně vlády na TikToku
Snímky z kampaně vlády na TikToku
Snímky z kampaně vlády na TikToku
Snímky z kampaně vlády na TikToku
6 Fotogalerie

Další vládní covid bizár. Vláda si najala youtubery a zaplatila půl milionu za propagaci videi na TikToku

Martin Bartkovský

Od včerejšího večera tato kauza hýbe sociálními sítěmi. Strakovka, jak si úřad vlády na sociálních sítích říká, se pochlubila, že je na TikToku. V prvním videu nás dva youtubeři – Anna Šulcová a Jakub Gulab – provádí po úřadu vlády. Dočkáme se záběrů, kde se např. busta prezidenta Masaryka střídá s portrétem Andreje Babiše a celé to podkresluje dost amatérský voiceover. Zarážející ale je, že kabinet na propagaci videí podle serveru Hlídač státu utratil půl milionu korun, které převedl na účet Gulabovy firmy. Ta přitom vznikla teprve na konci listopadu a její kapitál je tisíc korun.

Bude jich sedm a mají vyvracet dezinformace. To je počet videí, které pro vládu natočila dvojice Anna Šulcová a Jakub Gulab. Zatímco ona je známá kauzou, ve které ve videu radila dětem, aby si při oblékání dali na hlavu igelitový pytlík a neponičili si tak make-up, on si založil koncem ledna s. r. o. firmu, skrze kterou bude utrácet peníze z našich daní na propagaci vlastnoručně natočených videí na TikToku. Oba teď sklízí za svůj krok záplavu nenávistných komentářů od svých followerů.

Zatímco youtubeři i vláda se v tiskové zprávě chlubí tím, že vše vzniklo zadarmo, částku půl milionu buď úplně nebo částečně zamlčují. Jedná se o sumu, která má propagovat sedm videí vyvracejícícj dezinformace na sociálních sítích TikTok, Youtube a Instagram. Účinkují v nich například exministr Prymula, současný ministr zdravotnictví Blatný, epidemiolog Smejkal nebo imunolog Hel. Abychom byli upřímní, 500 tisíc na propagaci smrtelně důležité komunikace na 4 soc. sítích není nijak závratná částka. Zarážející ale je, že vláda oslovila úplné amatéry, jejichž jedinou kvalifikací je počet sledujících právě na sociálních sítích. Navíc peníze poslala jejich narychlo založenému eseročku, místo aby si kampaně nastavila sama. A nemůže se vymlouvat na to, že to neumí. Na komunikaci má celý odbor se spoustou lidí a třeba videa premiéra Babiše na Facebooku propaguje.

Vláda přitom mohla peníze použít ještě efektivněji. V opozici jí sedí člověk jménem Dominik Feri, který má na Instagramu a nově i TikToku nebo Clubhousu neuvěřitelný dosah zcela zdarma. Kdyby se rozhodla propagovat jeho iniciativu, ušetří a bude mnohem výkonnější. Navíc je to člověk, který nemá u svých followerů pošramocenou pověst a skandály z minulosti jako Anna Šulcová. To samé by se dalo napsat o pomoci mediálních agentur, které pro ni během hackathonu vytvořily zdarma komunikační strategii očkování. Jistě by se tam pár profesionálů pracujících se sociálními sítěmi našlo.

V době, kdy krachuje jeden živnostník za druhým, vládní pomoc nepřichází buď vůbec, nebo dostatečně rychle, je vyhození půl milionu na TikTok nepříjemným políčkem. Místo získání důvěry a vyvracení dezinformací, si kabinet Andreje Babiše opět přiložil další polínko pod kotel nedůvěry, kterou v celém národě vyvolává.