Nastupující ministr dopravy Martin Kupka z ODS

Nastupující ministr dopravy Martin Kupka z ODS Zdroj: Blesk: Jakub Poláček

29. kongres ODS: Starosta Líbeznic Martin Kupka během kandidátního projevu na místopředsedu strany (18.1.2020)
29. kongres ODS: Starosta Líbeznic Martin Kupka během kandidátního projevu na místopředsedu strany (18.1.2020)
Neformální jednání budoucí vlády v Hrzánském paláci. (30.11.2021)
Neformální jednání budoucí vlády v Hrzánském paláci. (30.11.2021)
Premiér Petr Fiala (ODS) si prohlédl Hrzánský palác
10 Fotogalerie

Pražský okruh, jednotná jízdenka a zrušení Zemanova kanálu. Co vše plánuje nová vláda v dopravě

Oliver Adámek

Vláda koalic Spolu a Pirátů a Starostů se zanedlouho ujme moci. Po plánu vlády na důchodovou reformu se zaměříme na to, jaké praktické změny a pokroky vláda chystá v dopravě. Týkají se výstavby dálnic a pražského okruhu i třeba vysokorychlostních vlaků.

Z dálniční mapy Evropy vypadá Česko jako země, kde se rozvoj infrastruktury zastavil někdy v devadesátých letech. Polské a rakouské dálnice často končí přímo u hranic, kde na ně mají navazovat české, ty jsou ale v nedohlednu a kilometry přibývají pomalu.

Nastupující vláda chce hlavně pokročit s dostavbou pražského okruhu a dalších dálnic a stavět taky další obchvaty obcí, naopak plánuje úplně zrušit dosavadní přípravu kanálu Dunaj-Odra-Labe, jenž vehementně prosazuje prezident Zeman. Obecně působí plány nové vlády velmi podobně jako to, co sliboval Babišův kabinet, hlavně pokud jde o zrychlení výstavby dálnic.

Jedna jízdenka na všechno

Z vládního programového prohlášení stejně jako u tématu důchodové reformy vybíráme deset konkrétních kroků a změn v oblasti dopravy, u kterých bude možné během volebního období zhodnotit, jestli je vláda realizuje. Vynecháme tedy obecné vize jako „vrátit Českou republiku na železniční mapu Evropy.“

  • plán priorit ve výstavbě dopravní infrastruktury se zaktualizuje
  • hlavní priorita silniční dopravy je výstavba vnějšího pražského okruhu, dostavba D1 a stavba D35
  • vznikne zákon pro výstavbu vysokorychlostních tratí
  • ve vybraných úsecích dálnic se zvýší maximální povolená rychlost na 150 kilometrů
  • zastaví se práce na kanálu Dunaj-Odra-Labe
  • urychlí se stavba železnice na pražské letiště
  • ročně 6 miliard se investuje do silnic
  • u dálnic přibydou odstavné pruhy pro kamiony
  • vláda podpoří výstavbu P+R záchytných parkovišť
  • vznikne jednotná jízdenka zahrnující všechny typy veřejné dopravy

Realizaci vládních slibů zhodnotíme jednou ročně. V dostavbě okruhu i přípravě vysokorychlostních tratí se nedá čekat okamžitý pokrok. Například jednotnou jízdenku pro veřejnou dopravu však vláda může připravit relativně rychle.