Pražský okruh, jednotná jízdenka a zrušení Zemanova kanálu. Co vše plánuje nová vláda v dopravě
Vláda koalic Spolu a Pirátů a Starostů se zanedlouho ujme moci. Po plánu vlády na důchodovou reformu se zaměříme na to, jaké praktické změny a pokroky vláda chystá v dopravě. Týkají se výstavby dálnic a pražského okruhu i třeba vysokorychlostních vlaků.
Z dálniční mapy Evropy vypadá Česko jako země, kde se rozvoj infrastruktury zastavil někdy v devadesátých letech. Polské a rakouské dálnice často končí přímo u hranic, kde na ně mají navazovat české, ty jsou ale v nedohlednu a kilometry přibývají pomalu.
Nastupující vláda chce hlavně pokročit s dostavbou pražského okruhu a dalších dálnic a stavět taky další obchvaty obcí, naopak plánuje úplně zrušit dosavadní přípravu kanálu Dunaj-Odra-Labe, jenž vehementně prosazuje prezident Zeman. Obecně působí plány nové vlády velmi podobně jako to, co sliboval Babišův kabinet, hlavně pokud jde o zrychlení výstavby dálnic.
Jedna jízdenka na všechno
Z vládního programového prohlášení stejně jako u tématu důchodové reformy vybíráme deset konkrétních kroků a změn v oblasti dopravy, u kterých bude možné během volebního období zhodnotit, jestli je vláda realizuje. Vynecháme tedy obecné vize jako „vrátit Českou republiku na železniční mapu Evropy.“
- plán priorit ve výstavbě dopravní infrastruktury se zaktualizuje
- hlavní priorita silniční dopravy je výstavba vnějšího pražského okruhu, dostavba D1 a stavba D35
- vznikne zákon pro výstavbu vysokorychlostních tratí
- ve vybraných úsecích dálnic se zvýší maximální povolená rychlost na 150 kilometrů
- zastaví se práce na kanálu Dunaj-Odra-Labe
- urychlí se stavba železnice na pražské letiště
- ročně 6 miliard se investuje do silnic
- u dálnic přibydou odstavné pruhy pro kamiony
- vláda podpoří výstavbu P+R záchytných parkovišť
- vznikne jednotná jízdenka zahrnující všechny typy veřejné dopravy
Realizaci vládních slibů zhodnotíme jednou ročně. V dostavbě okruhu i přípravě vysokorychlostních tratí se nedá čekat okamžitý pokrok. Například jednotnou jízdenku pro veřejnou dopravu však vláda může připravit relativně rychle.