Video placeholder
Parodie na kampaň Andreje Babiše: Billboard s Radkem Vondráčkem
Parodie na kampaň Andreje Babiše: Billboard s Andrejem Babišem
Parodie na kampaň Andreje Babiše: Billboard s Karlem Havlíčkem
Parodie na kampaň Andreje Babiše: Billboard s Markem Prchalem
Parodie na kampaň Andreje Babiše: Billboard s Monikou Babišovou
22 Fotogalerie

Babišova kampaň je mixem demagogie a obav z vlastní budoucnosti

Jiří Sezemský

Marketing ANO spustil kampaň glorifikující bývalého premiéra. Vznikla prý spontánně, ale doména „Za Babiše bylo líp“ byla zaregistrována už v lednu. Účastní se jí „nespokojení občané“, mezi nimiž jsou komunální politici a další členové ANO. Tak je to u Babiše se vším, včetně otázek, kdo se tehdy měl líp.

„Asi jste to viděli, první kampaň v historii hnutí ANO bez Babiše. Ano, slyšíte dobře, já tam vůbec nevystupuji. Je to kampaň věnovaná našim podporovatelům. Jsou to skuteční lidé. Senioři, ale také mladí lidé, studenti, zaměstnanci, živnostníci i podnikatelé,“ avizoval Andrej Babiš.

Babišova reklama

Start kampaně připomíná Rádio Jerevan. ANO zaplatilo billboardy s tvářemi lidí vyjadřujícími nespokojenost s vládou, přičemž tvrdí, že žádnou kampaň nevede. Volební kampaň ovšem začíná dnem vyhlášení zářijových voleb ve Sbírce zákonů, tedy 13. dubna. Pokus ANO obejít zákon nevyšel a Babišovu reklamu musí zahrnout do volebních nákladů.

Proč nejsilnější opoziční strana spustila kampaň zrovna teď? První dojem evokuje jistou netrpělivost a hysterii, jakkoli se může trefit do nálad potenciálních voličů. Od sněmovních voleb uběhla příliš krátká doba, v komunálních a senátních volbách se lidé rozhodují podle jiných kritérií, a cílová rovinka boje o Hrad je ještě daleko.

Babiš se chce nejspíš vklínit do zjitřené situace vyvolané válkou na Ukrajině a zlomit trend podpory pětikoalice. Tragický konflikt přináší vysokou inflaci, do značné míry zděděnou po jeho vládnutí, což je úrodná půda pro demagogy slibující všechno všem.

ANO neguje každý krok vlády. Nenabízí však smysluplnou alternativu, ale tvrdou regulaci cen a zvýšení rozpočtové sekery o dalších 250 miliard korun. Zřejmě se řídí úvahou, když bylo loni možné zadlužovat zemi nejrychleji v Evropě, tak proč v tom nepokračovat i nadále? 

Komu bylo líp?

Leitmotivem četných parodií na novou kampaň ANO je upravený slogan „Za Babiše bylo líp hlavně Babišovi“. O tom svědčí zlaté časy pro holding Agrofert, jehož firmám přitékaly rekordní dotace, daňové úlevy a veřejné zakázky v řádu desítek miliard korun.

Babišovi se dařilo i osobně, když se jeho majetek po dobu působení ve vládě rozrostl ze 40 miliard korun v roce 2013 na 75 miliard v loňském roce. A to si ještě stěžoval, jak se mu v posledních letech nedaří a jeho firmy trpí.

Expremiérovi bylo líp i z toho důvodu, že mohl zůstat ve vládě bez ohledu na trestní stíhání a kolosální střet zájmů. Po čistkách dostal pod kontrolu policii a do značné míry i státní zastupitelství, které po nebývalých průtazích rozhodlo o jeho obžalobě v kauze Čapí hnízdo až po sněmovních volbách.

Dnes toto krytí padá a šéf ANO se nevyhne soudnímu řízení, jež sice pro většinu jeho voličů nic neznamená, ale může skončit vězením. Zároveň běží druhá linie vyšetřování předražené reklamy Agrofertu v řádu stovek milionů korun na Čapím hnízdě, nesoucí rysy daňového podvodu.

Babiš ztratil kontrolu i nad Finanční správou, jež pod dohledem Aleny Schillerové zametala jeho citlivé kauzy pod koberec, ale i nad Finančním analytickým útvarem, mapujícím podezřelé finanční operace. Dosud nejsou vyjasněné jeho netransparentní transakce nákupů luxusních nemovitostí ve Francii přes daňové ráje.

V dresu Agrofertu

Babišovi bylo líp i proto, že se za něj postavila celá státní správa v čele s ministry ANO proti unijním auditorům, kteří kvůli střetu zájmů zastavili Agrofertu investiční dotace.

Dnes se už nemůže opakovat situace, kdy bylo po zveřejnění předběžných závěrů auditu mailem rozesíláno zaměstnancům Státního fondu životního prostředí doporučení, aby si prostudovali projev ministra životního prostředí Brabce ve sněmovně jako návod stanoviska, které mají zastávat.

Richard Brabec, Klára Dostálová, Alena Schillerová a další činitelé ANO odmítali jakékoli pochybení při rozdělování dotací Agrofertu ještě před tím, než jejich úřady začaly sepisovat připomínky české strany k auditní zprávě. Zadání bylo známo předem a legenda o nezávislém výkonu úřednictva pod služebním zákonem vzala rychle za své.

Babišovi bylo líp i v resortu průmyslu a obchodu vedenému Karlem Havlíčkem. Ministr zdržoval vymáhání nezákonně přidělené stomilionové dotace pekárenské skupině Penam a přisouval peníze Babišově impériu do poslední chvíle.

Jeho nástupci Jozefovi Síkelovi se nezdají loňské kompenzace za vysoké ceny energií čtyřem firmám Agrofertu. Nesou Havlíčkův podpis poté, co je údajně kvůli střetu zájmů nepodepsal jeho náměstek Eduard Muřický, působící současně ve Svazu chemického průmyslu s místopředsedou Agrofertu Petrem Cingrem (sic!).

„Zjistil jsem, že Karel Havlíček 50 milionů pro Agrofert přiklepl devět dní před svým odchodem z ministerstva. V pokynech pro vyplacení peněz je navíc přímo zdůrazněno, že mají být zaslány ještě před dnem mého nástupu,“ uvedl Síkela, jenž nechal Havlíčkův postup prošetřit.

Babišovi bylo líp i v hájemství ministra zemědělství Miroslava Tomana, vyšetřovaného nyní kvůli přijetí šestimilionového úplatku. Tomanův resort fungoval jako dotační automat pro agrokoncerny i v době, kdy byl prošetřován premiérův střet zájmů. 

Tomanův státní tajemník Jan Sixta rozeslal v roce 2019 dopis institucím spadajícím pod ministerstvo, že se Agrofert může účastnit soutěží o veřejné peníze. Zpracoval jim i manuál, jak to mají navléknout, aby se vyhnuly kolizi se zákonem o střetu zájmů. Dnes je Sixta vyšetřovaný jako ústřední postava korupční kauzy, v níž uvízl i Toman.

Ztráta pozic

Jedním z hesel nové kampaně ANO je „Obsadit státní firmy, to by jim šlo“. Babiš přitom dosadil svoje lidi mimo jiné do státního podniku Čepro, největšího domácího odběratele bionafty. Podíl dodávek Agrofertu z firem Preol a Primagra se krátce po vstupu jeho majitele do vlády zdvojnásobil.

Penězovody do holdingu neustaly ani po novele zákona o střetu zájmů v roce 2017. Od té doby mu Čepro za čtyři roky zaplatilo pět miliard korun bez veřejných soutěží a je příznačné, že bez povšimnutí kontrolních orgánů.

Když Fialova vláda zrušila povinnost přimíchávat biosložku z řepky do pohonných hmot, prolobbovanou už v roce 2010 samotným Babišem, neváhá se za ni bít ani dnes. Při sněmovních obstrukcích věnoval hájení daňově zvýhodněných biopaliv celé dvě hodiny.

Babišovo impérium citelně neutrpělo ani v průběhu pandemie covidu kvůli štědrým dotacím a vstřícnějšímu přístupu státu vůči velkým firmám. „Český premiér patří k vítězům koronavirové krize. Zemědělství, potravinářství, hnojiva a zdravotnictví se pochopitelně řadí mezi nejméně ovlivněné obory,“ konstatoval loni časopis Forbes.

Dnes se situace mění a Babišův holding nemá ve vládě v těžkých časech dopadů války žádné přímluvce. Proto musí aktivizovat napojené lobbistické organizace typu Agrární komory, nebo akce „nespokojených občanů“. V nové kampani se mísí volání po návratu rozpočtového hazardu a ochrany vlastních zájmů. A není času nazbyt.


Andrej Babiš hostem v Prostoru X:

Video placeholder
Prostor X: Rozhovor s Andrejem Babišem • Videohub