Marek Stoniš: Devět bodů k energetickému štěstí
Nejprve jsem pro jistotu zavolal na Úřad pro ověřování pravdy (ÚPOP), jestli náhodou nejde o šíření dezinformace, která má za účel podkopat, přiznejme si, již tak dosti podkopanou důvěru lidu v instituce Evropské unie. V tomto případě konkrétně Evropskou komisi. Což je něco jako evropská vláda, ve které Česko zastupuje eurokomisařka pro transparentnost, paní Věra Jourová. Že jste ji nevolili? A ptal se vás někdo?
Ale zpět k jádru věci: europoslanec Luděk Niedermayer na svém twitterovém účtu zveřejnil devět kroků z dílny (chráněné?) Evropské komise a Mezinárodní komise pro energii, které mají vést k energetickým úsporám až 220 miliónů barelů ropy a 17 miliard kubíků plynu ročně. To je tolik, že už stojí za to, návrhy blíže prostudovat.
1) Snižovat teplotu a používání klimatizace. Evergreen boje proti Putinovi, který v Česku nejvíce propaguje Pirát Michálek, jenž se kvůli tomu dokonce fotí, kterak točí kolečkem radiátoru. Protože Česko je klimaticky někde uprostřed Evropy, mají Češi prostor k malinkému švejkování: tedy nemusíme se nějak zvláště omezovat, stačí držet palce národům jižního křídla Evropy, aby přestaly klimatizovat, a severním, aby skončily se zbytečným ohříváním teploty obydlí v zimních měsících. To by mohlo vyjít!
2) Upravit nastavení kotle. To by chtělo asi nějaký návod, není moc srozumitelný. Že by Evropská komise nechala ve všech plynových kotlích instalovat po vzoru automobilů jakýsi omezovač teploty? Prostě bychom mohli topit maximálně na 19 stupňů Celsia a více nám nepovolí. (Michálek samozřejmě
na 16.)
3) Pracovat z domova. To má jednoznačně smysl. Vypnout klimatizaci/topení a zůstat doma. I když třeba kopete výkopy, pečete chleba, učíte děti ve škole nebo jste europoslancem… Ježíš, co to píšu?!
4) Používat auto ekonomičtěji. Jak? Dozvíte se v dalších bodech, tento sám o sobě je trošku zbytný, jako by si diamantové mozky evropské komise daly pauzu.
5) Snížit rychlost na dálnicích. A je to tady. Ti, kdo mají spalovací motory, sníží rychlost na úroveň elektroaut, se kterými budou společně využívat výhody jízdy ve vzduchovém pytli za kamióny svištícími po dálnici 80 km/h. A Putin se začíná stahovat od Donbasu.
6) Ve větších městech nevyjíždět v neděli autem. Ale o sobotě se nic neříká. Ale když nebudeme chodit do práce, bude neděle každý den v týdnu, ne? Samé otázky.
7) Na kratší vzdálenosti vyrazit pěšky nebo na kole. Co je kratší vzdálenost? Na tom pracuje 850 dopravních expertů dopravní komise Evropské unie. Zatím se shodují na 6,4 kilometru. Proč? Vím já?
8) Jezdit MHD. Jsou některé rady, o nichž se říká, že jsou nad zlato. Kdybychom nevstoupili před 18 lety do Evropské unie, nedozvěděli bychom se od jejích představitelů, že když nemáme na benzín, nemáme jezdit autem.
9) Místo létání jezdit vlakem. Platí totéž, co jsem napsal u bodu 8. S jediným dodatkem: Tato rada se samozřejmě nevztahuje na Evropský parlament, jenž jednou měsíčně létá z Bruselu do Štrasburku a zpět. A to jen proto, aby byla ukojena francouzská ješitnost. Kdo chce urazit Francouze, ať si to zkusí sám. Tady musí jít šetření stranou.
Sečteno, podtrženo: Evropská komise nám tváří v tvář rostoucím cenám energií, inflaci a ukrajinské válce radí zhruba toto: Netopte, nejezděte, nelétejte, nechoďte do práce, zpomalte na dálnici a seštelujte si kotle.
Moc děkujeme!