Odborník žasne, laik se diví: HBO Max odhazuje rodinné stříbro v dál
To si takhle v pátek večer člověk sedne k bedně, že se připraví na debatu s Lukášem Hejlíkem a jeho dcerou Klárou, kterou moderuje na Reflex stagi v rámci Colours of Ostrava. A že si pustí ty dva z osmi dílů jejich gastrocestopisného dokumentu Spolu a hladoví, které ještě neviděl. Jenže hups, ony tam nejsou. Z knihovny streamovací platformy HBO Max nečekaně a nelogicky zmizelo tolik dobrých titulů, že nad tím zůstává rozum stát.
Obecně vás na HBO Max může štvát spousta věcí. Že má nepřehledný katalog a že jsou její dříve tak očekávané nedělní premiéry občas přinejlepším béčkové bijáky. Že poté, co vlastníka Time Warner a s ním i HBO koupila AT&T (a ty posléze před čtvrtrokem Discovery), zatím není slíbený nový obsah zdaleka tak lákavý a není ho tolik. Že seriály HBO Max stále ještě uveřejňuje po jednom dílu týdně, takže chudáci binge watcheři musejí se svou závislostí ke konkurenčnímu Netflixu, který na ně vrhne všechny epizody najednou. HBO Max vás taky možná nedávno donutila pořídit si novou televizi, protože jejich systém starší přístroje (čti: starší třeba i jen pěti let) nepodporují. Nepřehlednou, pomalou a chybovou aplikaci HBO Max pak nejspíš programovali někde v jeskyni, remcá lid na Twitteru i Facebooku – mě třeba před pár dny nečekaně hodila do USA, takže jsem sice měla k dispozici novinku Paula Schradera a všemožné znělky a exotické reklamy, ale rozhodně ne české titulky k čemukoli.
Obnažené už neuvidíte. Ani Informátora
Mnohem víc mě ale mrzí, že se nemůžu podívat na všechny části Hejlíkovic novinky Spolu a hladoví. Jak se asi cítí tvůrčí tým, který do propagovaného a očekávaného projektu vložil tolik energie a rok svého života – aby všechny díly pouhé dva měsíce po premiéře poslední epizody zmizely v propadlišti dějin? A neuvidím (a pro pořad Reflexu Seroš X tudíž nezpracuju) ani maďarskou seriálovou bombu s názvem Informátor, hodnocenou na ČSFD krásnými 83 procenty a na IMDb 8,2 body. V roce 1985 je v ní dvacetiletý maďarský šachový mistr pověřen Státní bezpečností, aby donášel na reformního komunistu Szavu; pro Čechy tematika blízká, zajímavá a vzhledem k blížícím se prezidentským volbám a jejich kandidátům taky aktuální. Informátora navíc po pouhých třech měsících od premiéry nestáhla z vysílání jen česká HBO Max, ale i ta maďarská, a tamní média začala ječet víc, než kdyby Orbán lobboval za manželství pro všechny.
Z filmotéky české HBO Max pak kromě mnoha titulů původní maďarské a rumunské tvorby HBO včetně novinek zmizel třeba i seriál Bez vědomí nebo vynikající „švédský Sex ve městě“ Obnažené… Tedy tituly, které by vzhledem k jejich kvalitě běžná stanice reklamou a marketingem rvala do povědomí diváků horem dolem; ovšem HBO je stahuje z trhu jak povadlou zeleninu. Proč? Že by novopečení zámořští šéfové nepoznali kvalitní televizi? Nebo je to záležitost čistě byznysová a zbavují se jich jen na čas kvůli snížení programových nákladů, aby firma mohla vykázat co nejlepší hospodářské výsledky? To by však bylo značně krátkozraké vzhledem k tomu, že hrozí negativní reakce ze strany publika i médií, což poškodí značku a potenciálně sníží hodnotu akcií nové firmy WarnerBros Discovery na celosvětovém trhu…
Když se kácí les…
Už loni Warneři sklidili kritiku, když se rozhodli veškeré filmy uvést paralelně v kinech a na HBO Max. Prý to bylo kvůli pandemické situaci – ale možná taky v touze přitáhnout na streamovací službu nové předplatitele. Letos v dubnu pak firmu WarnerMedia od společnosti AT&T po čtyřech letech od akvizice odkoupilo Discovery (za 40,4 miliardy dolarů, tedy 900 miliard korun). Jasně, diváci chtějí více obsahu a obří korporace víc zákazníků, ale všechny ty fúze a akvizice už jsou nejspíš i pro samotné vlastníky tak nepřehledné, že když se kácí les, nelétají jen třísky, ale všem tak trochu vybuchuje půda pod nohama.
Značka HBO nepůsobí vlivem zmíněných nedávných změn ve vlastnictví a vnitřní struktuře právě nejstabilněji a ve všech teritoriích stále zaostává za Netflixem. Dle údajů pražské distribuční společnosti Axocom mají streamovací platformy v Česku 1,3 milionu diváků; pravidelně platícími uživateli je ovšem jen zhruba 60 % z nich a nejrozšířenější je stále Netflix (37 %), za ním HBO Max (22 %) a pak následuje Voyo (10 %). HBO Max počet svých českých předplatitelů nezveřejňuje, celosvětově jich má aktuálně na 77 milionů.
Ladit nabídku = odstranit divácké hity?
Co vlastně k zmizení teprve nedávno přidaných děl z filmotéky říká tiskové oddělení české HBO Max? Víceméně to samé neurčité nic jako ostatní středoevropské centrály HBO Max: „Připravujeme se na sloučení společností HBO Max a discovery+, pokračujeme v jejich hodnocení a ladíme nabídku zákazníkům. Součástí tohoto procesu je i odstranění vybraného obsahu.“
Kompetentnost těch, kteří onen vybíraný obsah podle bůhvíjakých kritérií „ladí“ tak, že ho nechávají odstraňovat, je jistě zpochybnitelná. Protože já bych si dneska fakt ráda pustila toho Hejlíka. Nebo Stíny. Nebo Ruxx. Jenže nemůžu.