S energetickou krizí přestávají dávat elektrická auta smysl. Dlouhodobě to však může být jinak
Když přišla válka na Ukrajině a dramaticky začaly růst ceny energií, domníval jsem se, že to je konec zeleného údělu a že se rychle vrátíme k uhlíku. Teď se však začínám klonit k tomu, že Green deal nakonec stejně vyhraje, ale bude to šíleně drahý a dlouhý boj. Jak to myslím?
Krátkodobě vše nasvědčuje tomu, že nyní nejsme schopni v Evropě dosáhnout dostatku energie, aniž bychom se vrátili k tomu, co Evropa chtěla opustit. Hezky to je vidět na tom, jak se nyní diskutuje o zavedení stropů na zisk elektráren. Zatímco dříve vlády zelené elektrárny podporovaly, nyní na ně uvalí naopak nejvyšší daň, protože právě u obnovitelných zdrojů jsou nejvyšší marže.
Proti zelené ideologii jde i to, že řada věcí, která dříve dávala smysl, dnes už takový smysl nedává. Sem patří např. elektrická auta. Najednou je jejich provoz drahý. Navíc šetřit celý den elektřinou jak blázen a pak si jít nabít elektrické auto je postaveno na hlavu. Svět elektrických aut byl zkrátka založen na předpokladu dostatku energie za dobrou cenu. To už neplatí. S tím zelená ideologie nepočítala.
Evropa mezitím přemýšlí, jak vysoké ceny sestřelit. Pro mnoho lidí je proto nepochopitelné, že vedení EU stále tvrdohlavě trvá na emisních povolenkách. Kdybychom je opustili, byla by elektřina levnější. EU ale říká jasné ne a drží Green deal ve hře. Místo opuštění povolenek úředníci mluví o zastropování cen. To vypadá hezky a líbivě, protože tomu málokdo rozumí. Kdyby lidé věděli, že to je jen jiné slovo pro dotace na dluh, tak by se jim to už tolik nelíbilo. Zastropování cen je jen další dotací elektromobilům. Bez dotace by při současném růstu cen energií byla elektroauta pro mnoho lidí už mimo hru.
Dlouhodobě to však bude jiné
Všichni budou rychle přecházet na solární střechy a další obnovitelné zdroje. To, co dříve mnoha lidem nedávalo smysl, najednou začne dávat. Očekávám proto, že za pár let bude mít Rusko ohromný problém, protože po jeho energiích už nebude taková poptávka. Evropa bude kupovat jeho energie, jen pokud budou opravdu levné.
Takže jakkoli dnes slyšíme o tom, jak Gazpromu rekordně rostou zisky a jak mu vlastně válka nahrává, za pár let to být nemusí. Než se tak ale stane, bude mít Evropa velké problémy a bude to stát neuvěřitelné peníze.
A bude nakonec energie dražší, nebo levnější?
Hodně lidí tvrdí, že růst cen energií je trvalý a že se s ním musíme smířit. Já si to nemyslím. Ačkoli si to mnozí stále nechtějí připustit, jsme ve válce a válka přináší největší posun v technologii. Rychlý nárůst obnovitelných zdrojů a baterií nám pomůže. Ceny mohou klesnout tam, kde bývaly.
Elektrická auta tak nemusí skončit, jen se jejich boom odloží. Na to podle mě sázejí automobilky, které navzdory stávající energetické krizi nesignalizují, že by opouštěly elektromobilitu. Evidentně vnímají současné rekordní ceny energií jen za dočasné. Své dlouhodobé vize nemění. Některé automobilky dokonce tvrdí, že nástup elektromobilů bude rychlejší, než si myslely.
Má to ale své meze. Stále si totiž neumím představit, jak na elektroauta přejdou lidi z husté zástavby měst. Pražské Jižní Město bude muset vyřešit, kde bude rychle nabíjet. To podle mě moc nepůjde.
Vychází mi z toho, že elektrická auta budou stále jen pro bohatší klientelu, která bude mít své vlastní parkovací stání s nabíjením. Chudší lidé zůstanou u spalovacích motorů. A nyní je otázkou, zda po posledním vývoji, kdy se ukázaly dodávky energie jako nejisté, budou politici dále tlačit na zákaz prodeje aut se spalovacími motory. Já bych byl pro svobodu, aby si každý mohl jezdit s takovým motorem, s jakým chce.