Ilustrační snímek

Ilustrační snímek Zdroj: Reuters

Ceny pohonných hmot v Plzni 31.5.2022
Cena pohonných hmot v Plzni 1.6.2022
Ceny paliv v Olomouci 31.5.2022
Cena paliv u brněnského výstaviště 1.6.2022
Řidiči v Německu mohou ušetřit až 35 centů (8,70 Kč) na litru benzinu a 17 centů (4,20 Kč) na litru nafty. Pokles cen, který je omezen na tři měsíce, je součástí vládního souboru opatření, která mají obyvatelům pomoci kompenzovat vysoké náklady na energie. (1.6.2022)
12 Fotogalerie

V Česku končí snížení spotřební daně u benzinu. Zkrotí čerpadláři zdražení na úkor svých marží?

Jiří Štefek

Cena nejprodávanějšího benzinu Natural 95 je nyní v České republice nejnižší od začátku ruské invaze na Ukrajinu v závěru letošního února. Litr tohoto paliva se v současné době u tuzemských pump dle údajů karetní společnosti CCS prodává v průměru za 37,56 koruny za litr. Oproti litru motorové nafty je Natural 95 zhruba o 5,50 koruny levnější. Brzy se však tento rozdíl podstatně sníží a ceny obou paliv se začnou sbližovat. Od první sobotní vteřiny totiž skončí snížení spotřební daně u Naturalu 95 o 1,50 koruny za litr. U nafty tato výjimka v obdobném rozsahu potrvá až do konce příštího roku.

Lze tedy považovat téměř za jisté, že cena Naturalu 95 zamíří vzhůru, a lze jen spekulovat, jak vysoký tento nárůst bude. Samotné zvýšení spotřební daně by – čistě počtářsky – mělo znamenat zdražení Natualu 95 zhruba o 1,80 koruny (protože je potřeba k nárůstu připočíst ještě DPH) za litr. Otázkou však je, jestli tomu skutečně tak bude a zda čerpadláři spíš nevezmou část vyšší daňové zátěže na svá bedra a nesníží si marži.

Podle dat ministerstva financí, které pravidelně kontroluje marže prodejců a distributorů pohonných hmot, totiž v srpnu činila u Naturalu 95 průměrná výše marže zhruba 4,80 koruny za litr a byla stále vysoko nad loňskými hodnotami. Díky tomuto polštáři mají čerpací stanice poměrně široký manévrovací prostor a mohou v rámci konkurenčního boje (tedy pokud ještě něco takového v této branži existuje) s cenami obratně cvičit oběma směry.

Určitý efekt to bude mít i pro státní pokladnu, které díky tomu začnou narůstat příjmy ze spotřební daně a DPH v řádu stovek milionů korun. Přestože ceny ropy kolísají okolo svých minim za posledních devět měsíců, čeští motoristé stále platí za paliva podstatně více než před rokem. V případě motorové nafty se jedná zhruba o 11 korun, u Naturalu 95 jde zhruba o necelé čtyři koruny. Za vyššími cenami nepochybně stojí i rekordně silný dolar, za který se ropa obchoduje na světových trzích.

Na zdražení Naturalu 95, které zvýšení spotřební daně nepochybně přinese, můžeme hledět ze dvou úhlů. Na straně jedné zdražení benzinu může zase přinést tlak na růst cen některého zboží či služeb a zvýšení spotřebitelských výdajů domácností, tedy proinflačně. Na druhé straně tu bude viditelný přínos ekonomický v podobě vyššího inkasa daní. U této roviny je potřeba se ještě zastavit. V současné sobě, kdy probíhá licitace o podobě nového státního rozpočtu na příští rok, se stále více skloňuje potřeba nalézt nové zdroje příjmů rozpočtu. Jednou z nejefektivnějších možností je právě i zvýšení spotřebních daní. Je tedy možné, že brzy někdo otevře a cela vážně nastolí otázku, zda se nemá výjimka s nižší sazbou u spotřební daně z nafty zrušit také, nebo co víc, zda u obou sazeb by nemělo dojít ještě k jejich dalšímu nárůstu.