Aktivisté hodili na slavný obraz Slunečnice od Vincenta van Gogha rajčatovou polévku (14.10.2022)

Aktivisté hodili na slavný obraz Slunečnice od Vincenta van Gogha rajčatovou polévku (14.10.2022) Zdroj: Reuters

Aktivisté hodili na slavný obraz Slunečnice od Vincenta van Gogha rajčatovou polévku (14.10.2022)
Aktivisté hodili na slavný obraz Slunečnice od Vincenta van Gogha rajčatovou polévku (14.10.2022)
Aktivisté hodili na slavný obraz Slunečnice od Vincenta van Gogha rajčatovou polévku (14.10.2022)
Aktivisté hodili na slavný obraz Slunečnice od Vincenta van Gogha rajčatovou polévku (14.10.2022)
Aktivisté hodili na slavný obraz Slunečnice od Vincenta van Gogha rajčatovou polévku (14.10.2022)
9 Fotogalerie

Marek Stoniš: Kupředu, lepidlo, zpátky ni krok!

Marek Stoniš

Nová móda levicových šílenců: přilepovat se vteřinovým lepidlem k něčemu, co podle nich představuje zhýralý buržoazní svět, a bojovat za ráj na zemi, většinou klimatický. Bez aut, ropy, masa, uhlí, jádra, plynu, prostě bez kapitalismu. (Internety a chytré telefony dostanou v beztržním světě samozřejmě výjimku.)

Frekvence přilepovacích akcí se v poslední době zvýšila a nutno přiznat, že jejich aktéři projevují čím dále větší kreativitu a spektakulárnost. Od fádních a nudných přilepení k frekventovaným křižovatkám přešli na vyšší úroveň: V červenci se tři italští smradi přilepili v galerii Uffizi k Botticelliho Jaru. Chtějí zakázat plyn a ropu.

Před čtrnácti dny dvě popletené husy polily rajskou polévkou Van Goghovy Slunečnice v londýnské Národní galerii. Diagnóza? Taky klima. V Paříži se několik hlupáků na výstavě přilepilo k vozům Ferrari, polilo je černou barvou a stěžovalo si, že se propagují auta na úkor hromadné dopravy. Před týdnem se banda zelených ťulpasů přilepila v německém muzeu Volkswagenu v pavilónu Porsche, kde žádala snížení rychlosti na dálnicích na 100 kilometrů v hodině a rychlejší dekarbonizaci německého průmyslu. Přilepení idioti vyvolali všeobecné veselí i škodolibost, protože si stěžovali, že zaměstnanci muzea jim na noc vypnuli topení a nedovolili jim objednat si jídlo, jaké požadovali.

A naposledy levicoví magoři chrstli řídkou bramborovou kaši v postupimském muzeu na obraz Clauda Moneta Les ­Meules a přilepili se ke zdi vedle něj. Klima, jak jinak.

Akce klimatických pošahanců budou určitě pokračovat. Dostává se jim mediální pozornosti, vedou se s nimi dokonce diskuse o tom, jestli jejich cíle nejsou příliš radikální, ukvapené, špatně načasované… Nic z toho, samozřejmě, nejhorší na tomto bláznivém lepidlovém cirkusu je, že se jeho hlavní šašci prolamují do dávno otevřených dveří. Umělecké galerie v tom sice nejedou, ale konkrétně automobilky, například Volkswagen a německá vláda, jsou jednoznačně v čele evropského boje za bezuhlíkový ráj, a přilepovat se tam k zemi má tudíž podobný smysl jako hledat v Marxovi marxismus nebo Leninovi leninismus. Prostě přilepovač a přilepovaný jsou spojenci, nic jiného.

Spíše přemýšlím, jestli nezaložit nějaké hnutí zdravého rozumu, jehož členové, včetně mě, by se přilepovali k symbolům největších nesmyslů naší moderní doby. Jenomže to bychom se museli ulepit k smrti a nevěděli bychom, kam s tubami vteřinového lepidla dříve skočit: V podstatě jakýkoliv úřad Evropské unie. Ministerstva a neziskové organizace financující takzvaný boj s dezinformacemi, tedy cenzuru. Úřady, ve kterých končí dotační penězovody. Univerzitní katedry genderismu komunismu. A tak dále a tak donekonečna.

Jenomže zdravý rozum a vteřinové lepidlo jsou protimluv. Takže se nemusíte bát.

Text vyšel jako úvodník nového Reflexu >>>

Reflex 43/2022