Vladimír Pikora: E-komerce trpí, Vánoce budou slabé, propouštění je nevyhnutelné
Nejspíš nás čekají chudé Vánoce. Předpovídá to hned několik ukazatelů. Prvním jsou maloobchodní tržby. Ty za třetí kvartál reálně meziročně poklesly o 7,2 %. Druhým ukazatelem je mezinárodní přeprava. Zatímco obvykle touto dobou proudí do Evropy kontejnery plné asijského zboží určeného na vánoční trh, letos přeprava klesá. Dánský námořní přepravce A. P. Moller-Maersk dokonce odhadl, že celosvětová poptávka po kontejnerech meziročně klesne o dvě až čtyři procenta. Třetím ukazatelem je nová regulace slev e-shopů. Bude těžké lákat zákazníky.
Data ukazují, že celý maloobchod od začátku roku poklesl o necelá dvě procenta. To je dáno makroekonomickými faktory, jako jsou inflace, rekordní ceny energií a historicky největší propad důvěry v ekonomiku.
Jestli se nedaří maloobchodu, tak e-komerci se nedaří ještě víc. E-shopy po letech neskutečného růstu, kdy vydělaly třeba i na covidu, zažívají těžké časy. Jejich tržby od počátku roku poklesly téměř o 10 %.
To má podle mě několik důvodů. Prvním je, že covid naučil lidi nakupovat on-line. Srovnávací základna proto vyskočila na maximum. Už není kde brát nové zákazníky. Téměř všichni, kteří mohou nakupovat on-line, tak už činí.
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!