Podvodné slevy? Nekalým praktikám internetových obchodů odzvonilo
Neminulo vás slevové šílenství a nakoupili jste na e-shopech při nedávné akci Black Friday či v předvánočních slevách vánoční dárky v domnění, že se vám podařila výhodná koupě? Možná jste však po prozkoumání konkurenčních nabídek nebo cenových grafů z posledních týdnů zjistili, že je to jakási sleva nesleva a radost z výhodné koupě byla pryč.
Běžnou praxí některých e-shopů bylo, že několik týdnů před spuštěním slevové akce cenu produktů zvýšily tak, aby v době slevové akce byly produkty nabízeny za běžnou cenu. Přijde vám to jako klamání spotřebitele? Mně osobně to rozhodně nepřijde jako fér chování.
Tomu však bude brzy konec. Poslanecká sněmovna a Senát totiž schválily návrh zákona o ochraně spotřebitele, který podepsal i prezident republiky a který byl dne 7.12. 2022 vyhlášen ve Sbírce zákonů. Nyní již čekáme pouze na uplynutí 30 dnů od vyhlášení a zákon v této podobě nabude účinnosti (tj. 6. 1. 2023). Novela se zabývá nejen výše uvedenými nekalými praktikami některých internetových obchodů, ale přináší spotřebitelům i některá nová práva. Podívejme se, co pro vás jako pro spotřebitele novela znamená.
Co novela zákona přináší?
Na úvod je třeba zmínit, že pravidla chování při prodeji zboží a jeho zlevňování se nevztahují pouze na internetové obchody, ale i na prodejce v kamenných prodejnách. A o co vlastně jde? Podnikatelé musí nově informovat své zákazníky vedle poskytované slevy i o nejnižší ceně, za kterou bylo zboží během posledních 30 dnů nabízeno a prodáváno. Pokud prodejce prodává zboží kratší dobu, tak je povinen uvést nejnižší cenu zboží od okamžiku, kdy začal výrobek nabízet a prodávat.
Novela zákona pamatuje i na prodejce, kteří zvyšují slevu z ceny postupně. Takovým prodejcům nařizuje, aby uváděli informaci o nejnižší ceně, za kterou bylo zboží nabízeno a prodáváno v době 30 dnů před prvním poskytnutím slevy. Výjimkou z těchto pravidel jsou pouze výrobky, které podléhají rychlé zkáze, nebo výrobky s krátkou dobou spotřeby.
V praxi to tedy bude vypadat tak, že když půjdete do obchodu a budete si chtít koupit zlevněné zboží, naleznete na štítku vedle výše slevy minimálně dva údaje o ceně – aktuální cenu a nejnižší cenu za posledních 30 dní.
Jaké hrozí tresty?
Česká obchodní inspekce již v minulosti prováděla kontroly slevových nabídek a prodejcům udělovala pokuty i v řádech milionů korun. Nutno říct, že se často nejednalo ani tak o internetové obchody, nejvyšší pokuty často obdržely potravinové řetězce, jako například Market, Tesco aj.
Česká obchodní inspekce má v úmyslu i nadále provádět důkladné kontroly a troufám si tvrdit, že celková výše pokut udělených za porušení informační povinnosti v souvislosti se slevami bude narůstat.
Přestože tak novela zákona háže prodejcům tak trochu klacky pod nohy při výkonu jejich podnikání a ti se budou muset do budoucna více zaměřit na plánování slevových strategií, Češi jakožto milovníci slev získají díky transpozici směrnice Evropského parlamentu a Rady Evropské unie o ochraně spotřebitelů při označování cen výrobků férovější a transparentnější přístup prodejců.
Autorka je právnička