Přijdou vám energie drahé? V Bruselu mají asi jiný názor
Myslíte si, že ceny energií jsou šílené, shazují do chudoby velkou část domácností, ničí konkurenceschopnost průmyslu a bez státních dotací povedou k prudkému nárůstu nezaměstnanosti a bídě, tudíž je třeba hledat cesty, jak dosáhnout jejich co nejrychlejšího poklesu? Asi vás to drobet překvapí, ale vaše politická reprezentace, ať žijete kdekoli v Evropské unii, si zcela zjevně myslí opak. V neděli nad ránem se totiž Rada Evropské unie a zástupci Evropského parlamentu dohodli na detailech nejdůležitější části balíku legislativních opatření nazývaného Fit for 55.
Základem dohody je plán zdražování emisních povolenek, které si už nyní musí kupovat velká část průmyslových podniků. A k tomu zavedení těchto povolenek i pro vytápění domácností a silniční a námořní dopravu. Na tomto místě je asi nutné ujistit čtenáře, že se nenachází v rubrice Divoký kačer. Je to myšleno a naplánováno zcela vážně.
Přestože prožíváme hlubokou energetickou krizi a netušíme, jak se bude dál vyvíjet, mají opatření začít nabíhat postupně už od roku 2024, tedy v době, kdy jsme si mohli dělat naděje, že se ceny energií stabilizují. Sice vysoko, ale na nějaké přijatelnější úrovni, než je ta současná. Aktéři interpretují čerstvou dohodu jako famózní úspěch českého předsednictví, nicméně lze předpokládat, že většina populace tomu bude říkat spíše definitivní ztráta soudnosti.
Opět neexistují řádné dopadové studie ukazující sociální a ekonomické důsledky těchto opatření na jednotlivé země Unie. Proto dokonce i evropským politikům je jasné, že ty dopady budou, proto má být na dotace pro podruhé ožebračené obyvatelstvo vytvořen sociální fond, do něhož si EU napůjčuje peníze, protože většina členských zemí je už i bez toho předlužená a současné dotace na ceny energií také budou stát ranec.
Průmysl, kterému po chvilce úlevy začnou opět dramaticky růst náklady a klesat konkurenceschopnost, má být ochráněn uhlíkovým clem, které bude uvaleno na dovoz ze zemí, které své podniky nerealistickými požadavky na dekarbonizaci nelikvidují. Důsledkem bude to, že drahé budou nejen domácí výrobky, ale i dovážené ze zemí mimo EU, což obyvatelstvo jistě ocení.
A to ještě jen málo lidí tuší, že součástí plánu Fit for 55 je také zatím neschválená úprava daní na energetické komodity. Podle ní má být v budoucnu zemní plyn daněn vedle současné DPH ve výši 21 procent i spotřební daní odpovídající dani na motorová paliva. U těch činí daň polovinu z ceny.
To vše má prý přinést prudký nástup nových technologií a vedoucí postavení Evropy na čele technického pokroku. Zatím nicméně žádné nové technologie, které by umožňovaly bez emisí CO2 masově a levně topit v již postavených domech, vyrábět ocel či cement a mnoho dalšího, nejsou schopny běžného komerčního nasazení. Stačí se podívat na dosavadní výsledky našeho technologického nástupu. Soláry a větrníky planeta vyrábí v Číně, která je spolu s USA i lídrem v elektromobilitě. Ztratili jsme fakticky schopnost stavět jaderné elektrárny a pokusy Francouzů provází jen zpoždění a dramatický růst nákladů. V čipech a IT jsme daleko za světem.
Zřetelné je tohle pošetilé a sebevražedné snílkovství o technologické revoluci v dopravě, kde velké kamiony na elektriku jsou většinou jen ne příliš funkční prototypy a bezemisní palivo pro dálkovou námořní přepravu neexistuje, přestože se má začít používat již v roce 2025. Takže už tak drahé zboží zdraží ještě výrazně nákladná doprava. Mimochodem právě začínáme dovážet zemní plyn čerstvě zdaňovanými tankery.
Opravdu si někdo myslí, že tohle lidé vydrží a ještě budou tleskat, jak zachraňují planetu s osmi procenty evropského podílu na planetárních emisích? Mnohem spíše se s touto politikou dočkáme sociálního rozvratu, nástupu populistických a extrémních politických režimů, ztráty svobody a dlouhodobé chudoby.