Svoboda se (ne)vzdává funkcí, Čižinský poprvé v opozici a Hřibova doprava. Praha dostane nové vedení
Už tento týden v Praze skončí historicky nejdelší jednání o nové vládě ve městě. V programu nového vedení metropole je několik formulací, které na první pohled překvapí – například, že v rozvoji dopravy bude Praha dávat prioritu hromadné dopravě nebo že se chce stát nejzelenějším městem Evropy. Bude nová koalice tyto cíle plnit? A jaká bude nová opozice?
Primátorem Prahy se zítra opět stane Bohuslav Svoboda. Samozřejmě jen pokud se nestane něco mimořádného jako na prosincovém jednání zastupitelstva, kdy měl být také zvolen a nestalo se. Svoboda je teď zároveň poslancem a členem správní rady VZP. Ve sněmovně navíc předsedá výboru pro zdravotnictví, je také členem petičního výboru, výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu a podvýboru pro oblast specializačního a profesního vzdělávání, vědu a výzkum a je členem tří meziparlamentních skupin.
Placené jsou „jen“ funkce poslance, předsedy výboru a člena správní rady VZP, k nimž Svoboda přidá post primátora. I to však u Svobody kritizují jeho konkurenti. Ostatně, dosluhující primátor a nastupující 1. náměstek Zdeněk Hřib si během loňské volební kampaně napsal do bia na twitteru v narážce na Svobodu „Jsem váš primátor Prahy na plný úvazek.“ Hřib také často zmiňuje že sám jako nově zvolený primátor členství ve správní Radě VZP složil. Svoboda po několikaměsíční diskuzi nakonec včera na Twitteru napsal, že udělá totéž, vzdá se také členství ve výborech, zůstane však řadovým poslancem.
Čižinský míří do opozice
Nová role čeká lídra Prahy Sobě Jana Čižinského. Poslední dvě volební období byl vždy součást koalice (nejprve za KDU-ČSL, pak za Prahu sobě). Nyní jeho hnutí odchází do opozice, ačkoli se jej v jednáních snažili držet Piráti. Důležité je, že pro Prahu sobě jde o skutečně zásadní změnu. Většinu jejího klubu tvoří politici z Prahy 7, kteří rovněž nezažili pobyt v opozici – Čižinského formace v městské části letos už potřetí v řadě vyhrála a tentokrát vládne dokonce bez koaličních partnerů.
Navíc hned 7 z 11 pražských zastupitelů Prahy sobě jsou radní (či starosta) v městské části. Pět z nich na Praze 7 (Čižinský, Třeštíková, Zelenka, Vyhnánek a Kintl), a po jednom na Praze 6 (Čapková) a Praze 9 (Matějková). Jediný veřejnosti více známých politiků Prahy sobě, který se bude moct prioritně věnovat magistrátu, bude končící náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr. V dopravě se toho však nejspíš moc měnit nebude – na tu má Scheinherrův nástupce Hřib velmi podobný pohled.
Pro Prahu sobě jsou toto všechno komplikace. Na druhou stranu, pokud bude SPOLU ve vedení Prahy Piráty válcovat, může pak Praha sobě působit jako jediná skutečně progresivní strana. V nové radě však mají většinu Piráti a STAN, takže takový scénář nepůsobí pravděpodobně. Praha sobě se tak nejspíš zaměří na kritiku radních za SPOLU – primátora Svobody nebo náměstků Udženiji a Pospíšila, kteří rovněž kumulují funkce a hlavně jsou známí pro konzervativní vnímání města. Vůči Pirátům bude Praha sobě ve zvláštním postavení, protože jsou v pražském kontextu pořád spojenci. Na druhou stranu, podobný vztah bude mezi SPOLU a a další částí opozice - hnutím ANO.
Priorita MHD
Překvapivě působí na první pohled koaliční smlouva. Píše se v ní například, že v dopravě bude nové vedení města prioritizovat MHD, přestože Bohuslav Svoboda před volbami říkal, že „automobilová doprava v Praze hraje prim.“ Také program zmiňuje, že magistrát bude dále zlepšovat podmínky pro chodce a cyklisty a že chce z Prahy udělat „nejzelenější město v Evropě, kde je i v létě příjemně.“ Vedle toho slibuje i rozvoj městské bytové výstavby v rámci Pražské developerské společnosti.
Koaliční smlouva je ale jen hrubý nástin, podrobnější bude programové prohlášení. Je velká otázka, jak bude SPOLU chtít naplňovat program, který zní v podstatě jako opsaný od Pirátů. A jak vůbec bude vypadat koalice řízená Svobodou a Hřibem, kteří na sebe poslední 4 roky nevybíravě útočili. Prahu patrně čeká napjaté období.