Bohuslav Svoboda

Bohuslav Svoboda Zdroj: ČTK / Šimánek Vít

Bohuslav Svoboda byl podruhé v životě zvolen pražským primátorem
Bohuslav Svoboda
Bohuslav Svoboda byl podruhé v životě zvolen pražským primátorem
Novým pražským primátorem byl 16. února 2023 po dlouhém vyjednávání zvolen Bohuslav Svoboda (ODS).
Poslanecká sněmovna projednává vyslovení nedůvěry vládě 18. ledna 2023: Bohuslav Svoboda (ODS)
6 Fotogalerie

Oliver Adámek: „Praha zamrzla a nic nového se nestaví!” Jak vznikl tento velký mýtus o hlavním městě?

Oliver Adámek

Při jakékoli diskuzi o Praze dřív nebo později uslyšíte tuto frázi: „v Praze se nic nestaví“, případně „Praha zamrzla.“ Používají ji často magistrátní politici, i když vždycky jen ti, kteří zrovna nevládnou. Nedávno si v tomto duchu postěžoval i nový primátor Bohuslav Svoboda. Tento dojem je přitom velmi daleko od pravdy. V kontextu posledních 30 let se v Praze buduje nejvíc soukromých projektů i veřejné infrastruktury.

Tenhle článek nemá být obhajoba minulého vedení Prahy. Občas ale je potřeba zdůrazňovat fakta a statistiky. Před pražskými komunálními volbami roku 2018 byla hlavním tématem pomalá výstavba. Tehdy se hlavně řešilo, že je potřeba rozjet stavbu bytů na brownfieldech – bývalých průmyslových zónách v širším centru. A také že je potřeba rozjet stavbu metra D.

Dnes se na brownfieldech na Nákladovém nádraží Žižkov, Rohanském ostrově a u Smíchovského nádraží staví tisíce bytů. Ve všech třech případech byla potřeba součinnost města při změnách územního plánu, v případě Nákladového nádraží a Rohanu Praha vyjednala příspěvky developerů na veřejnou vybavenost.

Z metra D už jsou postaveny kilometry tunelů. Vedle toho je hotových či rozestavěných 5 tramvajových tratí, včetně jedné přes Vltavu po novém Dvoreckém mostě, přičemž v předchozích dvou obdobích se nezačala stavba žádná tramvajové trať. V roce 2021 se zahájila výstavba nejvíc bytů od roku 1989, téměř 10 tisíc. V podobě rekonstrukce úseku Bubny – Výstaviště se teď zahájila stavba vlakové dráhy na letiště. A menší renovační projekty by se daly vyjmenovávat donekonečna.

Přesto část médií a politici zvlášť z ANO a ODS pořád opakují, že se s Prahou nic podstatného neděje. „Praha je dnes na třiceti procentech svého potenciálu a každý lékař by situaci takového pacienta označil za blížící se kritickému stavu,“ říkal například loni v dubnu Bohuslav Svoboda, dnes již opět primátor Prahy. „Pražanům nabízím cestu ze současného chaosu a marasmu, který zejména poslední čtyři roky vládne v pražské dopravě, ve výstavbě klíčové dopravní infrastruktury a v nejužším vedení města,“ dodal ještě Svoboda, který přitom nyní v Praze vládne s Piráty a bývalému primátorovi Hřibovi „svěřil“ i tolik ožehavou gesci dopravy.

Podobně Svoboda mluví i po volbách: „Řekněte mi nějaký projekt, který dokončili. Žádný nenajdete, nezkoušejte to,“ prohlásil na adresu Hřibova vedení Prahy v rozhovoru na Aktuálně.cz.

Z čeho vůbec tato atmosféra vznikla? Možná z problému pražských okruhů, kde se už skutečně dlouho nekoplo do země? Nebo jde o to, že projekty načaté v minulých 4 letech ještě ve velké většině nejsou dokončené? A bude teď nové vedení Prahy sbírat body třeba za tramvajovou trať z Modřan do Libuše, která se má otevírat letos v létě?

Ať tak nebo tak, konstrukce o zamrzlé Praze jako městu, kde se zastavil čas, se ujala ve většině médií a před loňskými volbami výrazně okupovala veřejný prostor. Opoziční politici tím v Praze sami na sebe šijou bič – když se pak dostanou k moci, brzy zjistí, že vytvářeli nereálná očekávání. To se může stát i primátoru Svobodovi.