Mít Comic-Con a nemít Comic-Con aneb Proč jsou superhrdinové zdraví pro město
Comic-Con je nejenom nádhernou ukázkou lidské tvořivosti, oslavou fanouškovství a možností setkat se s jinými lidmi, kteří mají rádi to samé co vy. V současnosti je to pro jakoukoli úspěšnou metropoli téměř nezbytnost. Nezbytnost, která mimochodem může být finančně velice výnosná.
Comic-Con je každoročně nádherná podívaná. Už jenom to, že se v celkem konzervativní zemi podařila protlačit takhle velká a barevná víkendová sranda, je malý zázrak, a když akci navštívíte, máte pocit, že si to všichni na místě velice dobře uvědomují. Cosplayeři v převlečení za superhrdiny, hororové postavy, herní hrdiny, anime postavičky. Kolem toho umělci, kreslíři, spisovatelé, scenáristi, herci, vědci, televizní štáby, obrazovky s videohrami, stovky lidí, kteří mastí deskovky, a tucty a tucty stánků, v nichž můžete pořídit cokoli, co jenom trochu zavání geekovinou.
A všichni tak trochu září nejenom proto, že je na co se dívat a že řada z nich může vyvětrat outfity, které si normálně nemáte moc kam vzít, ale i proto, že se to vůbec děje. Je super cool mít v Praze vlastní Comic-Con. A je to možná ještě o trochu důležitější, než byste si možná mysleli.
Prachy a superhrdinové
Ať už chcete nebo ne, popkultura vládne světu. Žijeme ve světě, kde jenom Marvel za posledních patnáct let vydal jedenatřicet filmů a dvacet (!) seriálů. Ty filmy vydělaly společnosti v kinech necelých třicet miliard dolarů. A to se bavíme jenom o jednom velice úzkém popkulturním segmentu. Videoherní průmysl měl jenom za rok 2020 roční obrat necelých sto čtyřicet miliard dolarů.
Mimochodem, jak asi víte, Češi v tomhle byznysu nezůstávají pozadu. Právě loni herní studio Warhorse ohlásilo, že se jejich hry Kingdom Come: Deliverance prodalo pět milionů kusů. Vývoj hry by stál desítky milionů a hra nejspíš pro propagaci Česka v zahraničí udělala víc než všechny filmy posledních dvaceti let dohromady… Ale když přijde na filmy, pořádáme extravagantní gala týden v Karlových Varech, zatímco hry u nás nemají v podstatě nic.
Teď mají Comic-Con. Alespoň z části.
Tahle akce není jenom logickým vyústěním toho, kam nás zavedly současné společenské a popkulturní trendy, ale také důkazem toho, že Praha je moderní evropská metropole, která drží krok s dobou. Opět to zní téměř směšně, ale nějakou velkou nerdskou akci pořádají téměř v každé západní zemi. Brusel, Londýn, Berlín, co víc, Bukurešť má vlastní Comic-Con. Rozhodně nechceme zůstat za Rumunskem, že ne?
Žijeme možná ve zvláštní době, ale budeme si muset zvyknout na to, že lidé, co se převlékají za Batmana, jsou znakem zdravě fungujícího města. A i kdyby se vám všechny dosavadní argumenty úplně nezdály, je tady jeden finální a nejdůležitější. Odhaduje se, že v roce 2022 poslal Comic Con v San Diegu městu ekonomickou vzpruhu ve výši až sto padesáti milionů dolarů.
S penězi hlavnímu městu se moc rozporovat nedá, že.