Země zákazů. Země bláznů. V USA vyřadili ze škol Bibli, trh vyřazuje LGBTQ agitku
V okresu Davis ve státě Utah zakázali na základních a středních školách Bibli, protože prý obsahuje vulgarity a násilí. Stalo se tak na popud rodičů, kteří se odvolávali na nový zákon, jež vloni prosadila tamní republikánská vláda, a který zakazuje ve školách pornografické a neslušné knihy. Původním účelem tohoto zákona zcela jistě nebylo zakazování Bible a nastalá situace dobře ilustruje, do jak absurdního stavu se Spojené státy dostaly.
Zákony, které umožňují zakazovat ve školách „nevhodné“ knihy, prosazují američtí republikáni i v dalších státech a primárně za tím účelem, aby postihli LGBTQ a podobně zaměřenou literaturu. Jedná se o další bitvu vleklé kulturní války, kde se střetávají vyhrocené pozice liberálního a konzervativního světa a ve které Evropan mírného naturelu nemůže s čistým svědomím fandit ani jedné ze stran.
Zákaz Bible je v tomto kontextu vtipný naschvál všem, někdy až nábožensky fanatickým Američanům, kteří své hodnoty odvozují od jakési prastaré puritánské morálky svých předků a tímto zaslepeni pak brojí proti kdejakému společenskému pokroku. Evolucí počínaje, rasovou a genderovou diverzitou konče. Amerika čistě v jejich podání by byla baštou někdy až středověkého tmářství a nesnesitelným místem pro kohokoliv mírně vybočujícího z řady indiferentních ozbrojených bílých věřících.
Není rating jako rating
Takoví lidé nám tady za oceánem jistě často mohou připadat jako úplní magoři a v mnoha ohledech jimi objektivně jsou. Zároveň se ale při pohledu na jejich liberální protějšky leckdy nelze ubránit podobnému dojmu. LGBTQ agitka je totiž v Americe podobně všudypřítomná jako Ježíš Kristus. Menšiny se o slovo hlásí čím dál víc hystericky a jejich požadavky jsou často podobně absurdní jako ty z konzervativní strany. A tohle neustálé překřikování už řadu lidí zdá se unavuje. I proto se nyní dostává bojkotu a následného tržního propadu firmám, jež si vzali LGBTQ agendu za svou. Výrobce piva Bud Light pyká za reklamní kampaň s trans influencerem, oděvní firma North Face za reklamu s drag queen a obchodní řetězec Target za kolekce věnované gay pride. Tyto firmy sice mohou mít vypiplané ESG reporty, což je asi i hlavní důvod, proč se takovéto rádoby společensky zodpovědné reklamní politiky dopouštějí. Vůči tomu, jak jejich obchodní propady vnímají banky, jim to ale není nic platné a JPMorgan nebo HSBC už na jejich ekonomické vrávorání reagují snižováním ratingu.
Volba peněženkou
Tady se přesně ukazuje, že nějaké zákazy knih a podobná středověká opatření jsou přinejmenším kontraproduktivní. V zemi, kde se bohudík ctí rovnost před legálními procedurami, se prostě nelze ubránit tomu, aby takto vágní nařízení neskončila absurdním snad vtipem, jako je nyní zákaz Bible. Republikáni si možná u svých voličů udělali pozitivní PR, ale v důsledku se žádný jimi kýžený klid na práci nedostaví. Proti výstřelkům doby, jež dělají konzervativcům vrásky, se nelze bránit tímto způsobem. Jestli LGBTQ agitace národ spíše otravuje nebo ne, se nakonec nejlíp ukazuje na volném trhu. Lidé volí svými peněženkami a v tomto případě poměrně jasně.