Praha nebude stavět střední školy a omezí dopravu v centru. Svobodovo vedení města představilo program
Pražští radní včera představili programové prohlášení nového vedení města, a to s tříměsíčním zpožděním. Program koalice SPOLU, Pirátů a STAN v mnohém vypadá spíš jako pokračování Hřibovy rady, například v plánu omezit dopravu v centru Prahy a dosázet milion nových stromů. Jinde je zase velmi obecný a naznačuje, v čem se koalice neshodne.
Programové prohlášení měla nová pražská rada původně představit už do konce března. Příprava ale nabrala velké zpoždění a dočkali jsme se až zkraje léta devět měsíců od voleb, důvodem pro skluz mají být neshody na některých bodech. Prohlášení je rozdělené do jedenácti kapitol dle gescí radních. Programové prohlášení obsahuje dlouhý výčet projektů a má přes 60 stran. Podívejte se na výběr toho zásadního, co v něm pražští politici slibují.
Pokračování 2 / 12
Energetika, bezpečnost, zahraniční vztahy – primátor Svoboda / SPOLU
Bohuslav Svoboda byl 16. února 2023 podruhé zvolen primátorem hlavního města Prahy. |
Oblast energetiky, bezpečnosti a zahraničních vztahů spadá pod primátora Bohuslava Svobodu. Zde Praha hned jako první bod slibuje navázat na cíle pražského klimatického plánu. Dnešní primátor Svoboda plán ještě před volbami kritizoval: „Místo předraženého a pochybného klimatického plánu bych rád navázal na práci našich starostů, kteří jsou lídři udržitelnosti,“ řekl Svoboda v rozhovoru pro deník Metro. Ani ne rok poté jako primátor ten samý klimatický plán zaštiťuje v rámci své gesce.
Pokračování 3 / 12
Doprava – náměstek Hřib / Piráti
Na Pirátské lodi proběhla druhá tisková konference, kde lídři strany zhodnotili dosavadní úspěch|
V oblasti dopravy hraje hlavní roli veřejná doprava. Tam chce Praha pokračovat se stavbou metra D a nových tramvajových tratí – těch slibuje dokončit 4 a zahájit stavbu 7 dalších. Pokud jde o silniční okruhy kolem Prahy, je prohlášení zdrženlivé: u městského okruhu plánuje jen následující: „Aktualizujeme EIA pro možnost zprovoznění Městského okruhu po etapách, budeme usilovat o územní rozhodnutí v první instanci a provedeme geologický průzkum.“ V programu koalice Spolu přitom bylo uvedeno, že vedení Prahy městský okruh v tomto období dokonce dostaví. Po volbách je vidět, že šlo o nereálný slib.
Zásadní je plán omezit transit v centru Prahy – konkrétně na Malé Straně a Smetanově nábřeží, aby nedocházelo ke zpoždění MHD. Praha má také pokračovat v budování cyklo-infrastruktury, konkrétně s cílem dobudovat síť páteřních cyklostezek A1-A9, z nichž jsou funkční zatím jen první dvě. A v plánu je také celoměstská reforma parkování, kterou má Hřib představit příští rok. Piráti a STAN prosazují snížení či zrušení parkovacích minim, v prohlášení zaznívá však jen to, že tuto možnost rada prověří.
Pokračování 4 / 12
Školství, sport a volný čas – radní Klecanda / STAN
Nový radní hlavního města Prahy pro oblast školství Antonín Klecanda (STAN). |
Hodně sledovaná oblast – v Praze byl letos největší přetlak na středních školách a příští rok má pokračovat. Střední školy zřizují kraje, tím pádem v případě hlavního města magistrát. Zde jsou ale pražské plány překvapivě skromné – město sice plánuje několik středních škol rozšířit, novou však má postavit jen jednu. Opoziční Praha sobě v tomto radního Klecandu kritizuje a označuje plány Prahy za rezignaci na řešení nedostatečných kapacit.
Pokračování 5 / 12
Bydlení, sociální věci a zdravotnictví – náměstkyně Udženija / SPOLU
V tématu dostupnosti bydlení má největší kompetence náměstek pro územní rozvoj, gesci bydlení však spravuje Alexandra Udženija. V textu její kapitoly je znát, že muselo dojít ke kompromisu – Udženija původně plánovala městské nájemní byty přidělovat dražbou, v programu nakonec zaznívá, že půjde jen o byty v lukrativních lokalitách v centru. V sociálních věcech a zdravotnictví Praha nechystá zvlášť kontroverzní projekty.
Pokračování 6 / 12
Kultura, cestovní ruch, památková péče a animal welfare – náměstek Pospíšil / SPOLU
Pokračování 7 / 12
Územní a strategický rozvoj – náměstek Hlaváček / STAN
první náměstek pražského primátora Petr Hlaváček |
Jediný radní, který v novém vedení Prahy pokračuje ve stejné gesci, je lídr Starostů Petr Hlaváček. Ten ve své části programu zdůrazňuje, že podpoří rozvoj Pražské developerské společnosti, která chystá výstavbu městských bytů. V tomhle období chce taky schválit metropolitní plán.
Pokračování 8 / 12
Životní prostředí a klimatický plán – náměstkyně Komrsková
Jana Komrsková je náměstkyně primátora hlavního města Prahy zodpovědná za životní prostředí a klimatický plán, pirátská zastupitelka v ZHMP a od listopadu 2022 také předsedkyní Výboru pro infrastrukturu, technickou vybavenost a životní prostředí ZHMP. |
Klimatickému plánu Prahy se věnuje už kapitola primátora Svobody, primárně je však v gesci náměstkyně Jany Komrskové. Ta v duchu pirátských slibů hodlá dosázet milion stromů. Chystá také rekonstrukci parku na Vítkově.
Pokračování 9 / 12
Finance a podpora podnikání – radní Kovářík / SPOLU
Nový radní hl. m. Zdeněk Kovářík (ODS) se bude starat o městskou kasu. |
Zdaleka nejstručnější je kapitola o financích. Městskou kasu v tomto období řídí Zdeněk Kovářík, který se do vedení Prahy vrátil po 25 letech. V prohlášení kromě obecných frází o rozpočtové odpovědnosti zaznívá, že Praha bude prosazovat nové nastavené rozpočtového určení daní. Jinými slovy, bude se snažit od státu získat pro město víc peněz. Jediný slib, který lze časem ověřit, je že Praha zvýší podíl investic na výdajích města.
Pokračování 10 / 12
Infrastruktura – radní Hroza / SPOLU
Radní hl. m. za oblast infrastruktury Michal Hroza (TOP 09). |
Nově vzniklé portfolio infrastruktury zní na první pohled významně – dopravní ani bytová infrastruktura sem však nepatří. V programové kapitole se píše o renovacích v čističce odpadních vod nebo o výměně osvětlení v městských lampách za úspornější.
Pokračování 11 / 12
Majetek, transparentnost a legislativa – radní Zábranský / Piráti
Pokračování 12 / 12
ICT, smart cities a inovace – radní Mazur / Piráti
V IT oblasti Prahu žádné zlomy nečekají. Do konce tohoto roku chce zprovoznit novou verzi webových stránek města, do roku 2025 rozšířit Portál pražana tak, aby vypadal jako samoobslužný e-shop na městské služby.