Češi šetří, kde mohou. Jaké položky omezili nejvíce?

Češi šetří, kde mohou. Jaké položky omezili nejvíce? Zdroj: iStock/Archiv Blesku

Pavel Páral: Ceny mírné a nemírné. Kde jsou příčiny tuzemské drahoty?

Pavel Páral

V naříkání na vlastní osud patří Češi jistě mezi přeborníky. A teď, na sklonku inflační vlny, je naříkání nad cenami tu i onde oblíbenou zábavou v hostincích, na lavičkách u pískovišť i v médiích shánějících kliky a prokliky. A tak naříkáme, že v Polsku je vepřová kotleta o půlku levnější než v Poděbradech, a za chvilku na to, že řízek z té kotlety v restauraci v Dubrovníku stojí dvakrát více než v Praze.

Jenže ono je zcela přirozené, že v různých zemích je různě draho. Jak v případě jednotlivých položek zboží, tak v celkových cenových hladinách. Vždy to tak bylo a také bude. Někdy může být vysvětlení logické, jindy se nějaká racionalita hledá těžko. Ale vždy platí, že jakékoli zboží je jen tak drahé, aby našlo kupce.

Bohatší si připlatí

Z toho lze jednoduchou úvahou dovodit, že v bohatších zemích je cenová hladina vyšší než v těch chudších. K tomu okamžitě zazní námitka v podobě nákupů v českých a německých supermarketech, kde reportéři tuzemských novin i webů pravidelně dokládají německou láci u velké části nakupovaných položek. Ale když je řeč o cenové hladině, mluvíme o souhrnu cen všech životních potřeb, tedy nejen potravin a drogerie, ale i bydlení, energií, tankování, obědů v restauraci a spoustě dalšího.

Pokud jde o jednotlivé položky, fungují tam i další mechanismy ovlivňující ceny. Tou nejdůležitější je míra konkurence. Ta se odvíjí od počtu obchodníků nabízejících své zboží a jejich postavení na trhu. Hodně silných firem znamená nízké marže v daném oboru. Pohybují se na hranici toho, aby majitelé sice dosáhli slušného zisku, ale udrželi ceny konkurenceschopné s jinými obchodníky. Když je menší konkurence, obchodníci se nebojí si přirazit, nebo dokonce potajmu vyjednávat s konkurencí nějaké cenové dohody, jež se velmi těžko odhalují a trestají. Ostřejší konkurence je vždy na větším trhu. Logicky více zákazníků uživí více obchodníků. V Česku drží dvě největší obchodní skupiny z Německa, Schwarz Gruppe se značkami Kaufland a Lidl a Rewe s Billou a Penny, více než polovinu maloobchodního trhu s potravinami.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!