Bohumil Pečinka: Sociální sítě a atmosféra věčného souboje, v kterém vítězí ten uřvanější
Mluvit o vztahu médií a politiky nejde bez popsání technologické revoluce, která jejich vztah nově nastavila.
Nástup internetu před více než dvaceti lety narušil původní obchodní model, kdy média žila z inzerce a předplatného. Šéfové vydavatelství se dopustili tragické chyby tím, že paralelně s tištěnými médii vytvořili on-line verze, kde poskytovali zadarmo články a informace. Vycházelo se z předpokladu, že tímhle jednou získají on-line reklamu.
Na scénu však záhy vstoupily silné technologické firmy (Facebook, Google, Amazon, v Česku Seznam), které si svým vlivem stáhly 90 procent celé internetové reklamy. Vydavatelé se ocitli bez peněz a s pocitem svých čtenářů, že informace jsou zadarmo.
Od té doby se postupně přesouvá vliv z tradičních médií na sociální sítě a vyhledávače. Jestliže v roce 2000 byl příjem z reklamy v amerických tištěných médiích 49 miliard korun, o dvacet let později už jenom 9,6 miliardy. Za stejnou dobu se snížil počet amerických novinářů pracujících v médiích ze 72 na 31 tisíc. Reklamně lépe jsou na tom oproti printu zatím televize.
DOSAH A OBSAH
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!