Česko se nyní zavázalo, že si F-35 pořídí. Veřejnou diskusi k tomu promeškalo.

Česko se nyní zavázalo, že si F-35 pořídí. Veřejnou diskusi k tomu promeškalo. Zdroj: Lockheed Martin

Reklama na stíhačky: Místo seriózní diskuse obsadili veřejný prostor marketéři a ukřičené bizarní postavy

Kryštof Pavelka

Vláda Petra Fialy schválila nákup víceúčelových bojových letadel páté generace F-35. Samotné stroje si Česko pořídí za 150 miliard korun, celkové náklady na provoz letky dvaceti čtyř stíhaček odhaduje ministerstvo obrany na více než tři sta miliard korun do roku 2070, kdy má letadlům končit životnost.

Českému „ano“ strojům páté generace předcházela pozoruhodná marketingová kampaň, zaměřená nejen na politiky či vojenské odborníky, ale i na nejširší populaci. V éře sociálních sítí totiž může nálada veřejnosti ovlivnit i tak odborné a většinovému publiku fakticky nepřístupné procesy, jako je nákup stíhacích letadel.

Bombarďák Roman

Debata o tom, jaké stroje si má české vojenské letectvo nakoupit, se vedla řadu let. Pro digitalizovanou realitu je pak příznačné, že mnohem větší pozornost než odborné texty a vyjádření lidí, kteří problematice rozumějí, tedy vojenských pilotů, inženýrů či bezpečnostních analytiků, si ve veřejném prostoru získaly různé více či méně komické výkřiky do tmy. Legendárním se stal mnohými vysmívaný příspěvek twitterového bombarďáka, zubaře Romana Šmuclera, který F-35 „znalecky“ popsal slovy: „Tohle jaksi není letadlo na obranu, ale průlomové útočné – hodně bombardér.“

 

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!