Tel Aviv: Vypouštění balonků za rukojmí Hamásu (7. 12. 2023).

Tel Aviv: Vypouštění balonků za rukojmí Hamásu (7. 12. 2023). Zdroj: Reuters

Smutný začátek Chanuky v Tel Avivu: Připomínka 138 rukojmích Hamásu (7. 12. 2023).
Chanuka začíná právě dva měsíce od vpádu Hamásu do Izraele (7. 12. 2023).
Tel Aviv: Vypouštění balonků za rukojmí Hamásu (7. 12. 2023).
Smutný začátek Chanuky v Tel Avivu: Připomínka 138 rukojmích Hamásu (7. 12. 2023).
Tel Aviv: Vypouštění balonků za rukojmí Hamásu (7. 12. 2023).
12 Fotogalerie

Petr Havlík: Hamás je zlo, které musí být pojmenováno. I málo světla může rozehnat hodně tmy

Petr Havlík

Ve čtvrtek večer 7. prosince zapálili letos Židé první svíci na osmiramenném svícnu, čímž začíná židovský osmidenní svátek Chanuka. Potrvá do 15. prosince. Chanuka je svátek světel. Hebrejsky znamená Chanuka zasvěcení či vysvěcení. Světla se zapalují za soumraku, nanejvýš hodinu po setmění. Chanuka se slaví společně v synagogách a také v intimním prostředí rodin. Svícen se umisťuje do oken, aby poskytl světlo i kolemjdoucím. Je smutné, že se letos znovu objevují vážné obavy z antisemitských projevů. Pro Izrael je letošní Chanuka velmi bolestná. Jsou to přesně dva měsíce od bezprecedentního řádění teroristů z Hamásu a jejich spojenců zejména v několika kibucech v blízkosti Pásma Gazy. Počet civilních obětí (včetně dětí) je cca 1400. Hamás zadržuje i nadále více než 130 násilně odvlečených rukojmích. To je samo o sobě ohavným válečným zločinem.

Hamás vyhandloval v několikadenním příměří za každého rukojmího 3 palestinské vězně z izraelských věznic. A cynicky požaduje propuštění všech zbývajících vězňů za ostatní rukojmí. Palestinská propaganda dělá z Izraele viníka a sebe označuje za oběť. Hamás má asi 20 tisíc členů, kteří ovládají již řadu let více než dva miliony Palestinců v Pásmu Gazy. Aktivity Hamásu jsou zvrácenou „oslavou“ smrti (mučednické smrti). Opírají se o nenávist vůči Židům, obyvatelům Státu Izrael. Hamás je aktivně podporován Íránem, ale také méně viditelným způsobem Katarem a Tureckem. Dnešní eskalace napětí nemá jen regionální rozměr, má mnohé globální důsledky. Jde o střet civilizací, barbarského středověku (který se schovává za fundamentální islamismus) s 21. stoletím. I zde bohužel musí platit pravidlo o hrubé záplatě na hrubý pytel.

Letos budou hořet svíce na chanukových svícnech za oběti z letošního 7. října, za unesené rukojmí, za jejich rodiny… Světlo Chanuky přináší víru v naději, že i touto zkouškou projde tolik zkoušený židovský národ semknutý a silný. Letošní Chanuka nebude jako vždy jenom oslavou mírumilovnosti, bude i oslavou odhodlání a sebeobranné vojenské síly. Při zapalování světel se zpívá píseň Ma´oz cur (Ó mocná skálo), což bude mít letos nový aktuální rozměr. Pokud v sobě objevíme světlo, pak projdeme nástrahami temnot. Pro Chanuku platí, že veškeré destruktivní temnoty světa nemohou uhasit světlo jedné svíce.

Evropa může zahynout na svoji hyperkorektnost a údajnou vyváženost. Ten falešný princip mediální parity ve smyslu „pět minut Žid a pak pět minut Mengele“ nás zahubí. Zlo je zlo a musí být pojmenováno. Obhajovat motivy zločinců znamená otevírat brány pekelné.