Video placeholder
Alena Schillerová (ANO) na sociální síti TikTok
Alena Schillerová (ANO) na sociální síti TikTok
Alena Schillerová (ANO) na sociální síti TikTok
Alena Schillerová (ANO) na sociální síti TikTok
Alena Schillerová (ANO) na sociální síti TikTok
12 Fotogalerie

Trendy marketing, nebo nedůstojné fiasko? Tanečky Schillerové a Dostálové na TikToku nezabírají

Jiří Sezemský

Poslední průzkumy naznačují předčasný jásot příznivců hnutí ANO, že má volby suverénně v kapse. Současné trendy ukazují sbližování podpory opozice a koalice. Nepotvrzují se ani předpovědi, jak představitelé ANO, ale i SPD „válejí“ na TikToku ve snaze oslovit nejmladší generaci.

Místopředsedkyně ANO Alena Schillerová a jednička hnutí do eurovoleb Klára Dostálová vlétly na sociální síť TikTok. Tancují, pitvoří se a provádějí celou řadu dalších bizarních úkonů ve snaze přibližovat se nejmladším voličům. Nejsou v tomto prostoru samy.

Následuje je Andrej Babiš, Tomio Okamura, ale i někteří koaliční kandidáti do Evropského parlamentu. Míra laciného podbízení je však nejmarkantnější u obou výrazných političek ANO. Jejich okolí jim zřejmě vsugerovalo, že tyto krátké, jednoduché a rádoby humorné skeče jsou trendy a polidští je v očích nejmladší generace.

Alenu to baví

„Našla se v tom a hodně ji to baví. To je základ – být autentický. Když někoho do něčeho nutíte, je to pak poznat,“ říká marketingový expert ANO Daniel Köppl o Aleně Schillerové, která přešla na TikTok ze svého pověstného působení na Instagramu.

Köppl nezastírá, že cílem těchto skečů je oslovit mladé voliče. „Každá sociální síť má svoji cílovku, je to jako se vším ostatním,“ tvrdí marketér s hroší kůží, jenž se hodlá soudit kvůli svému loňskému odvolání z Rady pro rozhlasové a televizní vysílání právě kvůli svému angažmá ve prospěch politické strany, což zapovídá zákon.

Marketéři ANO dávají najevo, že TikTok může být kvůli své nenáročnosti stále zajímavějším nosičem vedle stagnujícího Facebooku a statického Instagramu. Vědomá snaha vyprazdňovat souboj idejí a programů nadoraz nemá v jejich pojetí limity.

Köpplova slova potvrzuje samotná Schillerová. „Trendy na TikToku jsou dost specifickou disciplínou, která asi ne každému sedí, ale mě to baví. Sleduji je poměrně pravidelně a z nich většinou vychází i má videa,“ míní.

Schillerová se v tomto předvolebním čase často předvádí s kolegyní Dostálovou. Zatancovaly si například v rytmu arabské písně: „Svazky duhových párů podpořilo víc poslanců ANO než pětikoalice… stále jsem z toho shik shak shok.“

Některé skeče nedávají žádný smysl, například pobíhání bývalé ministryně financí na nádvoří Poslanecké sněmovny. Okruhu ANO však připadá toto chování autentické, někdo jiný si zase může myslet, že míra vlastního znemožnění aktérů nemá žádné hranice. A kdyby se takto prezentoval koaliční politik, byl by společensky vyřízený.

Propad ANO u nejmladších voličů

Snaha oslovit prvovoliče, jichž každým rokem přibývá 100 tisíc, je výzvou pro každý subjekt účastnící se politické soutěže. Podstatné ovšem je, jak na tiktokové šarády zareaguje potenciální voličská základna ANO. Je totiž také důležité, kdo a jakým způsobem je prezentuje.

Z aktuálních trendů průzkumů, jakkoli jsou rozdílné u různých agentur a mění se v čase, to zatím na valný úspěch mezi mladými nevypadá. Průzkum společnosti GTS Alive zaměřený na studenty středních a vysokých škol starších osmnácti let naměřil propadák hnutí ANO.

V této cílové kategorii by ve volbách do Evropského parlamentu získalo jen 4,3 procenta hlasů. Nepotvrzují se tak prognózy z únorového průzkumu agentury Kantar, že ANO posiluje preference i kvůli své schopnosti oslovovat prvovoliče.

Tiktokové příběhy příliš nezabírají ani u konkurenčního hnutí SPD, jež v tomto průzkumu dosáhlo tragického zisku 1,2 procenta hlasů. Jejich hlasy především z učilišť a středních odborných škol přebírá nové spojenectví „šlachtovců“ a „klausovců“ Přísaha a Motoristé sobě.

Ještě hůře s několika desetinami procenta hlasů dopadli komunisté, Paroubkův recyklovaný projekt ČSSD a Rajchlovo hnutí PRO. Dobrou zprávou z tohoto průzkumu tedy zůstává, že prvovoliči většinově odmítají populismus a extremismus.

Mizivé výsledky

Stagnaci či oslabování parlamentní opozice naznačují i celostátní průzkumy. Měnící se nálady zjistil i výše uvedený Kantar. V posledním dubnovém volebním modelu už podruhé za sebou klesla podpora hnutí ANO na 32,5 procenta, tedy o šest procent proti rekordním hodnotám v únoru.

Nyní jsou podle tohoto průzkumu preference parlamentní opozice a vládní koalice prakticky vyrovnané. Postupně roste i spokojenost s celkovou politickou situací, i když stále není důvodem k bouchání šampaňského.

Tady se projevuje ošidnost průzkumů a opatrnost před generálním zjednodušováním jejich výsledků. Prognózy některých politologů a komentátorů napojených na okruh ANO, že si bude hnutí vybírat partnery do příští vlády, náhle vyznívají jako příliš předčasné dělení kořisti, zatímco medvěd stále běhá po lese.

Co lze z těchto průzkumů konstatovat s pravděpodobností hraničící s jistotou?

K zásadním přelivům voličů mezi opozicí a koalicí i přes turbulentní atmosféru nedochází. Voličské přesuny jsou patrné spíš uvnitř těchto táborů, přičemž především v opozičním táboře sehrávají roli i neparlamentní strany. Nakonec rozhodnou současní váhající nevoliči.

ANO je stále nejsilnějším subjektem, ale jeho podpora nepřesahuje dlouhodobý standard. Nedůstojné tajtrlíkování v první řadě Aleny Schillerové a Kláry Dostálové na TikToku má zatím mizivé výsledky – pokud nejsou naopak záporné.