ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: čtk

Pavel Páral: Hledání zelené zpátečky v Europarlamentu. Mají nově zvolení poslanci šanci něco změnit?

Pavel Páral

Nebylo snad strany, která by kandidovala v eurovolbách a nějak se nevymezovala vůči Green Dealu. Někteří ho chtějí rovnou zrušit, jiní různě opravovat a zmírňovat. Někteří tvrdí, že je třeba Green Deal nahradit Real Dealem, tedy realistickým údělem.

A týká se to i těch, kteří zelená opatření propagovali, prosazovali a vehementně pro ně hlasovali. Dokonce i Pirát Kolaja, jenž si evropský boj s klimatem pochvaluje, třeba v rozhovoru připouští, že Evropa zanedbala přípravu plánu investic do zelených technologií po vzoru USA. A je třeba s tím něco udělat. To taková Klára Dostálová z ANO je radikálnější a v rozhovoru pro Lidovky se hlásí k zastropování cen emisních povolenek a zrušení těch, které mají lidé platit za topení a dopravu. Ve skutečnosti od europoslanců nějaké prudké obraty evropské politiky nelze čekat, protože jim k tomu chybějí kompetence.

Benzín vrací úder

Obecně mezi veřejností kupodivu nejvíc rezonuje zákaz spalovacích motorů. A to v mezinárodním měřítku. Nedávno provedli experti z Oxfordu a berlínských univerzit Humboldtovy a Hertie School rozsáhlý průzkum mezi patnácti tisíci respondenty v Německu, Polsku a ve Francii na téma popularity různých zelených politik. Kritiky bylo dost, ale zdaleka největší nakládačku dostala auta na baterku. Odpor k zákazu spalovacích motorů dominoval v průzkumu dokonce i mezi levicovými voliči. Však si také téma zrušení zákazu spalovacích motorů od roku 2035 adoptovala do volebního programu k eurovolbám i německá CDU. U nás by to asi nebylo o moc jiné, i když vzhledem k dopadům zelené politiky na ceny energií v Česku by asi vyhrála s tím spojená opatření.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!