Chystáte se letět na dovolenou? Přibalte si na cestu pevné nervy nebo rovnou prášky
Vypadá to, že na cestující, kteří se v nejbližších dnech chystají odletět na dovolenou k moři či na poznávací výlet do některé z evropských destinací nebo se ze zahraničí letadlem budou vracet, čekají na pražském Letišti Václava Havla perné chvíle, které řádně prověří jejich nervovou soustavu. Letiště totiž aktuálně oznámilo, že má problémy s odbavováním zavazadel. A nejen to. Média v minulých dnech přinesla zprávy o tom, že do některých destinací pasažéři odletěli bez zavazadel a kvůli hustému leteckému provozu navíc řada spojů nabírala nemalá zpoždění.
To jsou zkrátka kulisy, které nechce zažít žádný cestující, který za svou dovolenou vyplázl nemalé peníze a už se vidí na pláži nebo u památek. Zpožděné lety kvůli špatnému řízení letového provozu nad evropským vzdušným prostorem se netýkají jen letů, které míří do Evropy z Prahy a dalších českých letišť, ale i dalších vzdušných přístavů po celé Evropě. V posledních dnech si přetíženost letového provozu vybrala svoji daň ve zpožděních na letech především do destinací v Turecku.
Tím však problémy nekončí. Jedna věc je do cílové destinace v pořádku (a klidně i včas) doletět, jenže vy zároveň potřebujete, aby s vámi přicestovala i vaše zavazadla. U dovolených či dlouhodobějších cest je to klíčová záležitost, protože v kufrech máte veškeré oblečení a další potřebné věci k pobytu. A když zavazadla nedorazí ve stejném letadle jako vy, máte velký problém. A právě to se stalo řadě českých cestujících v posledních dnech. Do cílové destinace sice přiletěli, ale jejich zavazadla nikoliv. Ta v lepším případě dorazila o několik hodin později v dalším letadle. V tom horším až za několik dní. Prodleva se zavazadly nastávala i při příletu, kdy lidé čekali na svoje kufry v hale i několik hodin. Personál je zkrátka nestihl za adekvátní dobu přemístit z trupu letadla na pás. Nyní vedení pražského letiště cestujícím dokonce doporučuje, aby na kufry nečekali, vyplnili reklamační formulář, odjeli domů a čekali na kufry tam.
V těchto dnech (nejen) pražské letiště odbavuje zvýšený počet cestujících. Není se čemu divit. Začaly dovolené, lidé vyrazili na cesty. Ale to přece není žádné překvapení, děje se tak každým rokem. Všem zainteresovaným to muselo být jasné už jen z plnících se rezervačních systémů pro jednotlivé lety, stejně jako z počtu spojů, které mají být dle letového řádu vypraveny. Bylo tedy evidentní, že bude nával a že takové množství lidí a jejich zavazadel bude vyžadovat adekvátní posílení odbavovacího provozu. Jenže ono zjevně k žádnému posílení nedošlo.
Příčinu tohoto stavu je potřeba hledat nejspíš v časech o tři až čtyři roky nazpět. V době, kdy ve světě řádil covid a cestování bylo omezeno na minimum, došlo k masivní redukci personálu na letištích. Nemalá jeho část byla propuštěna nebo odešla, protože nechtěla přistoupit na krácení svého finančního ohodnocení. Když covid začal odeznívat, vrátili se jen někteří. Ostatní si našli jinou práci, letiště si za ně náhradu vesměs nenašlo nebo zkrátka takoví lidé už nebyli k mání. Je to takový začarovaný kruh.
Zainteresované subjekty by proto měly napnout všechny síly, aby tyto potíže co nejdříve zmizely. Toto není problém cestujících, ale problém letecké dopravy. Možná by celé věci pomohlo navýšení kompenzací, které musejí aerolinky platit za opožděné lety nebo ztracená zavazadla. Ať si pak celou věc s letišti vyřizují samy. Ostatně samotná letiště si účtují nemalé poplatky za odbavení každého cestujícího (které se pak projeví v konečné ceně letenky), tak ať se snaží. Z cestujících si tak dělají rukojmí. Ti by se v nejbližších dnech měli obrnit trpělivostí a pro jistotu si s sebou na letiště přibalit Neurol.