Eurovolby: Příchody do štábu ANO: Karel Havlíček a Alena Schillerová (9.6.2024)

Eurovolby: Příchody do štábu ANO: Karel Havlíček a Alena Schillerová (9.6.2024) Zdroj: Blesk:Jakub Poláček

Eurovolby: Příchody do štábu ANO: Karel Havlíček, Alena Schillerová, Richard Brabec (9.6.2024)
Eurovolby: Příchody do štábu ANO: Karel Havlíček a Alena Schillerová (9.6.2024)
Eurovolby: Příchody do štábu ANO: Karel Havlíček a Alena Schillerová (9.6.2024)
Karel Havlíček a Alena Schillerová (ANO) na Pražském hradě
Sněm ANO: Andrej Babiš, Alena Schillerová a Karel Havlíček (10.2.2024)
10
Fotogalerie

Schillerová a Havlíček propásli příležitost mlčet. Vládní marketing předvádělo především hnutí ANO

Jiří Sezemský

Donedávna se zdálo, že dramatické povodňové události přinesly aspoň dočasný smír na politické scéně. Volební kampaň prakticky skončila a veškerá energie je upírána na zvládnutí následků kalamity. Chvályhodný konsenzus narušily výpady přestavitelů ANO, kteří zapomněli, jak se chovali, když byli ve vládě.

Současný výkon všech složek Integrovaného záchranného systému, starostů, hejtmanů a vlády je oceňován i jinak kritickými médii. Stát je schopen na rozdíl od minulých let celkově lépe zvládat krizové situace vyvolané povodněmi, k čemuž od té doby přispěly i investice desítek miliard korun na protipovodňová opatření.

Popírači povodní

Nejkritičtější situace v některých městech na severu Moravy v čele s Opavou a Krnovem je ovlivněna místními podmínkami, kdy občané v referendu odmítli výstavbu dlouhá léta připravované přehrady v Nových Heřminovech. Současné škody mohly být podstatně nižší, stejně jako náklady na jejich odstranění.

Tady se nabízí otázka, jestli není na místě zpřísnění legislativy pro výstavbu ve veřejném zájmu, blokovanou někdy i desítky let, což se - jako ve výše uvedeném případě - může obrátit proti občanům a jejich majetkům.

Stává se už místním folklórem, že se i v takto vypjatých situacích najdou pochybovači, zda není veřejnost zbytečně strašena, a zda nejsou přijatá opatření přemrštěná.

Není náhoda, že popírači povodňové kalamity se většinou kryjí s popírači covidové pandemie. Nejchroničtější „dezoláti“ šíří pomatené konspirace, že si vláda zařídila povodně záměrně, aby údajně odvedla pozornost od blížící se třetí světové války.

Marketingová PR akce?

Dalším smutným průvodním jevem současné situace je porušení nepsaného konsenzu čelnými politiky ANO, ale i SPD, kteří se patrně obávají, aby se práce hejtmanů a vlády částečně nepromítla v krajských volbách. Jejich rétorika v době, kdy v některých místech povodně teprve kulminovaly, je zarážející.

„Po tiskové konferenci se cítím velmi rozpačitě. Nejsem si jistá, jestli se mělo jednat o předpověď počasí,“ uvedla Alena Schillerová po brífinku vlády. „Tohle byla prostě marketingová PR akce. Kdyby místo vládní tiskovky pustili vysoušeče, udělali by bohužel lépe.“

Synchronně se zachoval Karel Havlíček. „Slyšeli jsme mnoho slov. My jsme byli celou dobu zdrženliví, ale toto nebylo nic jiného, než PR představení pár dní před volbami,“ řekl v České televizi.

Údajnou marketingovou PR akci vlády kritizují představitelé hnutí, které na marketingu staví svoji podstatu a nahrazuje jím absenci programu. Samotné ANO je jen marketingový produkt a nyní reaguje stylem „podle sebe soudím tebe“.

Kdo je půjčmidrátek?

Představitelé ANO se snaží vytvořit dojem, že všechno funguje dobře, ale vláda nic nedělá. Havlíček vyjmenovává, co všechno dělal Babišův kabinet po ničivém tornádu na Hodonínsku v roce 2021. Námitku, že tehdy pomoc obcím organizoval hejtman Jan Grolich, odmítl invektivou, že byl jen „juniorním půjčmidrátkem“.

Jakkoli šlo o traumatizující přírodní katastrofu, která zanechala miliardovou škodu, týkala se pěti obcí. Nelze ji srovnávat s letošním řádově větším rozsahem škod, které se teprve vyčíslují.

Loutkový stínový premiér Havlíček už zapomíná na kritiku vysmátých fotografií Andreje Babiše a Aleny Schillerové z místa tragédie. To tenkrát nebyla marketingová PR akce, shodou okolností krátce před parlamentními volbami?

Nejlapidárněji vyhodnotil Havlíčkovy útoky hokejový mistr světa Jakub Voráček. „Ty jsi tak samolibej žalud, že to není možný,“ vzkázal mu stručně.

Debakl marketingového mikromanažera

Snaha ANO prokázat, že by si počínalo lépe, je legitimním právem opozice. V tomto případě ovšem jeho kritika naráží na realitu, ale i na zkušenost s Babišovým řízením covidové pandemie, na kterém během roku a půl pohořelo pět ministrů zdravotnictví.

Bývalý premiér od počátku pojal koronavirovou krizi jako osobní one man show. Na četných tiskových konferencích vytvářel dojem, že řídí rozvoz každé krabice respirátorů, ačkoli v té době dlouho chyběly i nejvíce zranitelným zdravotníkům.

Po opadnutí první vlny koronaviru vyhlásil konec pandemie se známým dovětkem, že Česko je best in covid a je připraveno na další vlny. Jenže nebylo. Česko spadlo i přes drakonické restrikce mezi nejhůře postižené země na světě.

Mikromanažerovi Babišovi to nebránilo sehrávat další mediální scénky, kdy například „tajně“ kontroloval testování na covid v Nemocnici Na Bulovce. V téže době kulminovala epidemie na Karvinsku, přičemž odpovědnost přehazoval na hygieniky a později i na kraje.

Po nezapomenutelné zkušenosti s virtuálním marketingem ANO se dnes nelze ubránit přesvědčení, že Schillerová a Havlíček propásli příležitost mlčet.