Kryštof Pavelka: Kolikrát naklonuje umělá inteligence Alenu Schillerovou?
Během zářijových záplav se opět ukázala síla digitálních platforem a jejich vliv na politiku. Hejtmani Grolich či jihočeský Kuba na svých profilech živě vysílali i několikrát denně pro desítky tisíc sledujících. Přispělo to k jejich vítězství v krajských volbách. Kampaně budoucnosti se však povedou jinak.
Od pátku 13. září, kdy se začaly zvedat hladiny moravských řek, do začátku dalšího pracovního týdne publikoval čtyřicetiletý hejtman Jihomoravského kraje Jan Grolich na dvacet instagramových příspěvků. Informoval v nich občany o předpokládaných časech kulminací vodních toků nebo živě vysílal z nejohroženějších míst. Podobně aktivní byl i hejtman jižních Čech Martin Kuba na Facebooku. Profily obou politiků sleduje přes třicet tisíc uživatelů. Oba se (minimálně podle názorů obyvatel krajů, jimž vládnou) dobře vypořádali s povodněmi a záhy nato jako prakticky jediní úspěšně čelili vlně hnutí ANO, která se během krajských voleb převalila přes republiku.
Kraj, kde by chtěl žít každý
A to není jediné, co je spojuje. Oba jsou političtí selfmademani, kteří se příliš nehlásí ke značkám svých mateřských stran. Logo ODS bylo na předvolebních materiálech Martina Kuby téměř neviditelné. Jan Grolich svou kampaň obarvil do kontrastní modrozelené, jež také nepřipomínala barvy koalice SPOLU či jeho domovských lidovců. Hejtmani jižních Čech a jižní Moravy si svou osobní značku na sociálních sítích budují dlouhodobě. Oba pochopili, že kopírovat celostátní stranický marketing nebude fungovat, ne když je jejich hlavním protivníkem dominující ANO. Kuba i Grolich tedy voličům na sítích prodávali hlavně sebe, zdůrazňovali své silné stránky. Kuba se prezentoval jako schopný pragmatik, jemuž spíše než o stranickou linii jde o výsledky, Grolich vsadil na svou autenticitu a využil i zkušenosti nasbírané v dobách, kdy působil jako stand-up komik. Grolich i Kuba, kteří hejtmanské posty ve volbách obhajovali, také samozřejmě nevynechali jedinou příležitost, jak své regiony líčit jako atraktivní kraje se zajímavými příležitostmi a bohatým společenským vyžitím, prostě jako místa, kde by chtěl žít každý. Základem úspěchu Grolicha i Kuby na sociálních sítích a následně i ve volbách však byla uvěřitelnost a autenticita, byť pochopitelně zručně uchopená jejich marketingovými týmy.
Mrtvé duše
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!