Airbus A330 společnosti ČSA

Airbus A330 společnosti ČSA Zdroj: Profimedia.cz

Letadlo ČSA letící z Dánska muselo přistát v  Hamburku - ilustrační foto
Dvě letadla typu ATR měla v jednom týdnu potíže - prý jde jen o náhodu
letadlo, porucha, letiště Ostrava , ČSA
Letadlo ČSA
Na letadle s nápisem PRAGUE LOVES YOU nechybí ani srdíčko
12 Fotogalerie

Hořký pád z nebeských výšin. Dnes večer se uskuteční poslední let kdysi slavné společnosti ČSA

Jiří Štefek

Dnes krátce před 22. hodinou se uzavře jedna velká epocha. Ve 21:55 hodin by na ranvej pražského ruzyňského letiště mělo dosednout letadlo linky OK767 z Paříže od společnosti České aerolinie (ČSA). Za normálních okolností by obdobná tuctová zpráva nestála za větší povšimnutí. Tentokrát však na sebe připoutá obří pozornost. Tento let totiž bude posledním spojem této společnosti v její 101 let staré historii.

Přestože společnost ČSA poslední roky živořila a byla už jen stínem své někdejší slávy, její konec v sobě ponese hořkou symboliku konce něčeho, co kdysi bylo národní chloubou či národním stříbrem. Československé státní aerolinie totiž patřily k pětici nejstarších fungujících aerolinek světa a odrážely hospodářskou sílu a elán masarykovské první republiky. Na tom nic nemění skutečnost, že značka České aerolinie jako taková z letecké dopravy nezmizí, ale stane se jen obchodním brandem společnosti Smartwings.

Když jsem před rokem psal profilový text ke 100. výročí vzniku společnosti (byla založena 6. října 1923), odkazoval jsem na nové záměry společnosti. Mezi nimi figurovalo pořízení nových letadel a rozšíření počtu obsluhovaných destinací. K rozšíření počtu letadel sice opravdu dojde, ale ta už nebudou létat pod tradičním kódem OK, ale QS. Prkotina, řekl by člověk. Ale v ní je právě ona nejdůležitější symbolika.

Načasování „úředního“ zániku společnosti ČSA jako leteckého dopravce se vztahuje k novému letovému řádu, který začne platit od neděle 27. října. Konec tradiční společnosti bylo však potřeba ocukrovat vznešenými frázemi. „V rámci holdingového uspořádání se ČSA stanou řídicí společností s majoritním podílem ve společnosti Smartwings. Letový provoz celé skupiny bude zajišťovat společnost Smartwings a její dceřiné společnosti na Slovensku, v Polsku a Maďarsku. Důvodem změny obchodního modelu ČSA je zefektivnění provozu skupiny s využitím synergických efektů společností České aerolinie a Smartwings s cílem zvýšení produktivity při současném zachování obchodních značek ČSA a Smartwings,“ píše se marketingovým ptydepe na webu společnosti. Jistě, pro běžné cestující se nic nezmění, většině z nich je vesměs úplně jedno, letadlem jaké společnosti cestují. Pro ně je důležitý čas a cena.

Nicméně zavzpomínejme ještě na tomto místě na slavnou historii tohoto legendárního dopravce. První let společnosti ČSA se konal 29. října 1923 na trase Praha‒Bratislava. V prvních letech svého fungování Československé státní aerolinie zajišťovaly pouze vnitrostátní dopravu. Z Prahy se kromě Bratislavy létalo i do Košic, Brna, Ostravy, Mariánských Lázní a Karlových Varů. Mezinárodní linky přibyly o pět let později, ty ale zajišťovala soukromá Československá letecká společnost (která na to získávala státní subvence). Z Prahy se tak létalo například do Berlína, Vídně, Drážďan, Kasselu a Rotterdamu. Aerolinie se v roce 1929 staly členem Mezinárodního sdružení pro leteckou dopravu (IATA) a o rok později pro ně byla zavedena mezinárodní poznávací značka „OK“, která nahradila dosud užívané písmeno „L“.

Největší rozmach společnosti přišel v období po 2. světové válce. ČSA začaly létat i jiné kontinenty. Další milník přišel v roce 1960, kdy při letu do Jakarty aerolinky překročily poprvé rovník. O dva roky později zahájily provoz na první transatlantické lince směřující z Prahy do Havany. Linka do New Yorku byla otevřena v roce 1970. V roce 1967 mohly Československé státní aerolinie hrdě oznámit, že přepravily více než milion cestujících. V té době měly ve své flotile 75 strojů.

Pád slavné značky začal v prvních letech nového tisíciletí. Série špatných manažerských rozhodnutí doplněná o megalomanské rozhazování peněz tehdejším šéfem Jaroslavem Tvrdíkem a nepříznivé okolnosti jako vzestup terorismu či růst cen ropy srazily hospodaření společnosti do bahna. Nepomohly ani ozdravné pokusy spojené s rozprodejem letadel či propouštění. Vše korunovalo vyhlášení úpadku v roce 2021 a soudem povolená reorganizace vyhlášená o rok později. Živoření slavné společnosti dnes uzavře pařížská labutí píseň.