K převaze padouchů ve školních osnovách: Neznalost zloduchů, jako byl Hitler či Stalin, je nebezpečná
Vážený pane profesore, jak se díváte na nedoceněnost pana Priessnitze, který založil léčebné lázně v Jeseníku? Proč se učíme ve školách o šmejdech jako Hitler, Stalin, a o objevitelích něčeho převratného se drží huba. Jamajčan
Především je otázka, co je převratný objev a jak převratnost měřit. Pro jedny byl Vinzenz Priessnitz fenomenální léčitel, pro jiné nikoli. Dalším důvodem jeho relativního opomíjení je jeho německá národnost, jež je ve zdejší kotlině dávána do souvislosti spíš s neblahými událostmi, zejména po druhé světové válce. To se nyní sice mění k lepšímu, ale historií se toto emocionální zkreslení vleče s velkou setrvačností.
Já sám jsem vyrůstal v padesátých letech a možná až do puberty jsem měl za to, že „príznic“ (Priessnitz) je mokrý hadr, který se balí kolem krku při angíně, což bylo jen půl pravdy. Třetím důvodem relativní převahy padouchů ve školních osnovách je prevence zla, a to navzdory nepoučitelnosti lidstva. Neznalost postav, jako byl Priessnitz, je sice politováníhodná, ale neznalost či zkreslená znalost zloduchů typu Hitlera či Stalina může být navíc nesmírně nebezpečná.
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!