Fotbal Česku dává víc, než bere. Působivá kampaň Slavie za darování krve je další důkaz
Jeden z nejstarších sportovních dresů světa se změnil pro dobrou věc: fotbalová Slavia odehrála nedělní ligový zápas výjimečně v bílém dresu. Absence červené strany poukazuje na nedostatek dárců krve v Česku. Propojení s klubovou historií vytvořilo nápaditou kampaň, která napíná sílu fotbalu tím nejlepším směrem. A třeba přispeje k tomu, aby většinová společnost k fotbalu ztrácela zbytečné předsudky.
Kdo fotbal nesleduje, může ho mít pořád spojený s negativními symboly především z devadesátých let. Pro někoho sport plný korupce, chuligánství, prostě nepříjemné a toxické prostředí. To je ale dost pokřivený a dávno neplatící obraz, který se fotbal jako celek snaží měnit.
Slavia hraje v nezaměnitelných červenobílých půlených dresech od roku 1896, tedy od čtvrtého roku své existence. Od té doby se její dres nepoužíval jen krátce v době, kdy jej zakázali komunisti, perzekuující Slavii jakožto klub vyšších vrstev. Takhle dlouhá tradice stále používaného dresu je ve světě téměř unikátní.
O to větší sílu má současná kampaň klubu, která upozorňuje na nedostatek dárců krve v Česku. Slavia kvůli ní nastoupila do nedělního ligového zápasu s Duklou v čistě bílých dresech, červená, která má symbolizovat krev, zůstala jen v podobě hvězdy na srdci. Na zápas se tedy nešlo dívat bez toho, abyste si kampaně všimli. Hráči a zaměstnanci klubu už byli darovat krev třikrát.
V Česku je momentálně kolem 220 tisíc pravidelných dárců krve. Potřebám našich nemocnic by však odpovídalo 300 tisíc. Většina lidí může darovat bez rizika, překážkou není ani tetování, jen po něm musíte půl roku počkat. Za darování běžně není žádná finanční odměna, Slavia však všechny fanoušky, kteří darují mezi 27. říjnem a 30. listopadem, zařadí do slosování o víc než 200 vstupenek na nadcházející zápasy.
O červené jako symbolu krve se píše už v zakládajících stanovách Slavie z konce 19. století. Propojení klubové historie s charitativním účelem se tak v tomhle případě přímo nabízelo. Jednotlivé dresy hráčů se teď draží.
Fotbal v posledních letech čím dál víc vystupuje ze své bubliny a předvádí se v jiném světle, než jak ho může široká veřejnost stereotypně znát. Na stadionech je dlouhodobě bezpečno, chodí tam celé rodiny, lidé všech vrstev společnosti. Většina klubů má programy společenské odpovědnosti a popularitu přetavuje v dobrou věc. Za pozornost určitě stojí i projekty rivala z Letné - Sparta třeba malým fotbalistům v akademii poskytuje kurzy finanční gramotnosti.
Uspěje slávistická kampaň u fanoušků? Pokud jich opravdu stovky půjdou darovat krev, bude to perfektní důkaz toho, že nejpopulárnější sport v Česku společnosti začíná dávat víc, než bere.