Taylor Swift a Elon Musk vyjádřili podporu svým kandidátům

Taylor Swift a Elon Musk vyjádřili podporu svým kandidátům Zdroj: koláž reflex.cz

Volím podle Muska, nebo podle Taylor Swift? Mohou americké celebrity rozhodnout volby?

Jan Volenec

Američané dnes rozhodují, kdo se stane nejmocnějším člověkem na planetě. V dynamickém a obzvláště vyrovnaném souboji mezi Donaldem Trumpem a Kamalou Harrisovou svou roli hrají i celebrity a známé osobnosti, které dokážou mobilizovat masy lidí, aby podpořili svého kandidáta.

Když Taylor Swift vyzve své miliony fanoušků, aby šly k volbám, skutečně poslouchají. Nová studie z Harvardského Ash Centra ukazuje, že vliv slavných osobností na voliče roste a dokáže rozhýbat i ty, kteří by jinak volit nešli. Celebrity dnes pomáhají nejen zvyšovat volební účast, ale i formovat politické preference, a to především mezi mladými lidmi, menšinami a těmi, kdo se cítí společensky znevýhodněn.

Klíčová je přitom důvěra a sdílené hodnoty. Fanoušci své oblíbené hvězdy nejen obdivují, ale i cítí, že je „znají“. Jedním z příkladů, které studie uvádí, je modelka Kylie Jenner, která v roce 2020 zvýšila návštěvnost stránek pro registraci voličů o neuvěřitelných 1500 % díky jedinému postu na Instagramu.

Celebrity mají navíc unikátní schopnost aktivovat i ty voliče, kteří politice nevěří nebo mají pocit, že jejich hlas nic nezmění. Známá tvář, kterou respektují nebo s ní sdílejí společné hodnoty, jim dokáže připomenout, že volby jsou cestou ke změně. Pro demokraty bude letos klíčové oslovit nerozhodnuté voliče, kteří v minulých volbách podpořili Joea Bidena, ale teď váhají. Právě v týdnu před volbami jsou příspěvky typu „I Voted“ od celebrit nejsilnějším vzkazem, jelikož podle studie vytváří efekt tzv. sociálního důkazu, kdy voliče motivuje skutečnost, že „to udělala i moje oblíbená osobnost“.

Podle nové studie celebrity ani tak nemají sílu v tom, přesvědčit lidi, aby hlasovali pro stejného kandidáta jako oni sami, ale mají spíše mobilizační efekt. Jinými slovy dokážou probudit v lidech politickou angažovanost a přitáhnout voliče k urnám. O to se pokouší oba politické tábory, někdy i podlým způsobem. Například Donald Trump sdílel na svém účtu Truth Social obrázky vytvořené umělou inteligencí, které ukazovaly ženy v tričkách „Swifties for Trump“ a falešně naznačovaly, že ho podpořila Taylor Swift. Později ale zpěvačka vyznala podporu Kamale Harris a uvedla, že v ní tento incident vyvolal obavy kolem umělé inteligence a nebezpečí šíření dezinformací, a proto se rozhodla být transparentní ohledně své demokratické preference.

V červeném rohu Trumpovi podporovatelé, v modrém Harrisové

Mezi podporovatele Kamaly Harris patří například herci z filmové ságy Avengers – Scarlett Johansson, Robert Downey Jr., Chris Evans a další, kteří ji společně podpořili ve videu, stejně jako svou podporu vyjádřily globální celebrity jako Billie Eilish, Eminem, Leonardo DiCaprio nebo George Clooney. A jsou tu desítky dalších, kteří veřejně vystoupili na podporu demokratické kandidátky a další desítky osobností, které nabídly pomoc při kampani.

Silný mediální obraz pro Kamalu Harrisovou vytváří i bývalý prezident Barack Obama, jenž rozhodně stále patří k velmi aktivním osobnostem a s veřejností na předvolebních mítincích rozhodně umí pracovat. V Detroitu vystoupil společně s raperem Eminemem za zvuku jeho hitu Lose Yourself a zarapoval s ním.

V Trumpově táboře jsou také desítky celebrit, například herec Mel Gibson nebo hudebník Kid Rock či lidé ze světa sportu jako legenda boxu Mike Tyson. Nejviditelnější postavou Trumpovy kampaně je nejbohatší člověk na světě Elon Musk, který svou aktivní a viditelnou podporou republikánského kandidáta vsadil vše na jednu kartu. Nemluvíme pouze o jeho pověsti, ale i o obchodní budoucnosti jeho společností, které podle amerického listu New York Times čelí zhruba dvacítce vyšetřování amerických regulačních úřadů, jejichž pozornosti by se Musk jistě rád zbavil. Pro Trumpa naopak hraje do karet Muskova sociální síť X, dříve Twitter, díky které má velký vliv na společenskou debatu.

Nejbohatší člověk světa sází all-in

Elon Musk čelí v současné politické bitvě moderní doby neobvyklým příležitostem i skrytým rizikům. Ačkoliv má v těchto volbách zájem každý Američan, podnikatelé a političtí mecenáši mají často v sázce víc, zvláště pak když mají zakázky s vládními agenturami a společnostmi, jako například Muskův Space X s NASA. I to může být jeden z důvodů, proč se Musk s takovou vervou zapojil do politického boje a na rozdíl od většiny boháčů veřejně a aktivně roztleskává Trumpovy předvolební mítinky a pokouší se silou své osobnosti ovlivnit výsledek prezidentských voleb.

Přitom nejspíš zachází za hranu nejen morální, ale i legální. Elon Musk totiž vyhlásil prostřednictvím svého politického akčního výboru odměnu ve výši 1 milionu dolarů na podporu registrace voličů v takzvaných swing states, což okamžitě vyvolalo obavy odborníků na volební právo a některých státních úředníků, kteří zpochybnili, zda tím Musk neporušuje federální zákaz platit lidem za registraci k volbám. Přidělení odměny funguje na základě losu a můžou o ni hrát lidé, kteří podepíšou petici na podporu Prvního a Druhého dodatku. K tomu ale musí být v některých státech registrováni.

Role sociálních sítí v příštích volbách

Příští prezidentské volby budou generace Z a mileniálové nejpočetnější voličskou skupinou v zemi a jejich čas strávený na sociálních sítích neboli „screen time“ bude hrát také klíčovou roli v budování politické kampaně. Mimo jiné proto, že tyto generace mají sociální sítě jako primární zdroje informací.

Na jednu stranu to může znít trochu smutně, že se voliči jednoduše nechají ovlivnit názory slavných lidí. Obecně to ale zapadá do schématu, kdy se lidé rozhodují na základě svého okolí a kontaktů, jen online. Celebrity na voliče fungují podobným stylem jako prostředí, ve kterém se nachází a ve kterém tráví svůj čas. Je to naprosto přirozený jev ve společnosti. Jak výše zmiňovaná studie uvádí, kromě zvýšení občanské angažovanosti dodává volání k volbám věrohodnost a kredibilitu i samotným celebritám, které si pomocí toho budují svou vlastní značku.