Filip Turek se přes nátlak klausovců do sněmovny zatím nehrne. Kdyby neuspěl, zapadla by i jeho kariéra.

Filip Turek se přes nátlak klausovců do sněmovny zatím nehrne. Kdyby neuspěl, zapadla by i jeho kariéra. Zdroj: ČTK / Šulová Kateřina

Jiří Sezemský: Motoristé ve frontě na B-tým ANO. Splaskne další klausovská bublina?

Jiří Sezemský

Motoristé sobě mají za sebou první kongres v Praze na Letné a neskrývají ambice. Sní o „optimální“ dvoučlenné vládě s hnutím ANO. Optimismus družiny Václava Klause, jenž byl hlavní hvězdou kongresu, však může i přes bombastickou show narazit.

Sociolog Jan Herzmann tvrdí, že nikdy nepanovala taková nejistota v odhadech volebních prognóz jako dnes. Voliči těkají nebo vyčkávají a nemalá část z nich se bude rozhodovat až v posledních týdnech před volbami.

Šlachta přes palubu?

Hnutí ANO suverénně vede, ale jeho potenciální partneři bojují o stejné hlasy a oscilují kolem pěti procent. Žádný z průzkumů Motoristům ani Přísaze nepřisuzuje stabilní postup. Nyní se jejich šance paradoxně vzdalují.

Motoristé sice nečekaně zabodovali v evropských volbách, ale díky tomu, že se jejich nejvýraznější postava – Filip Turek – svezla do Bruselu na podvozku Přísahy Roberta Šlachty. Toto účelové spojenectví však nemělo hlubší základ a hrozí jeho rozpad.

Určitě tomu napomohl debakl Přísahy v krajských volbách (jež Motoristé takticky vynechali), kde nezískala žádný mandát. Šlachta zřejmě dosáhl svého maxima zvolením do Senátu a další mety narážejí na personálně vyprahlou členskou základnu. Oslabená Přísaha nemá plusový potenciál pro případnou dvoučlennou koalici představující riziko propadu hlasů kvůli zvýšené osmiprocentní volební klauzuli. Proto na kongresu Motoristů nepadlo o této variantě ani slovo.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!