Petr Fejk

Petr Fejk Zdroj: Jan Zátorský / MF DNES / Profimedia.cz

Ombudsman by se Českým drahám hodil, jen levnější

Jan Jandourek

Petr Fejk stačil ještě zaznamenat ve své funkci železničního ombudsmana jeden úspěch. Lidé v Úvalech u Prahy si stěžovali na mnohahodinové hučení odstaveného vlaku. Vlak přijel vždy o půl deváté ráno a stál na vedlejší koleji do půl třetí. Celou tuto dobu byl v takzvaném pohotovostním režimu, takže mu naplno hučely větráky, což lidi, kteří bydlí desítky metrů od koleje, už rozčilovalo. Fejk zřídil nápravu a vlak odjížděl pryč. Jeho přesuny prý ale stojí 200 tisíc měsíčně.

 

Tak jak to tedy je? Jsou ti lidé prudiči a přijdou nás draho? Udělal Fejk ve své funkci drahou chybu?

 

Z hlediska občana je to jasné. Proč byste měli několik hodin poslouchat nějaké hučení. Nejsem odborník a nevím, co je to pohotovostní režim. Jenom vím, že by mi to asi lezlo na nervy. Laika napadne, že by bylo hezké, kdyby ty větráky prostě vypnuli, beztak ten vlak bude zapáchat, tak jako zapáchá značná část českých vlaků, takže to vyjde nastejno a aspoň bude ticho. Kolik stojí dráhy přesouvání nějakého vlaku sem a tam je mi celkem jedno. To ať si tam vyřeší sami. Kdybych já jako občan někde několik hodin hučel a otravoval druhým život, tak na mě někdo naběhne a z moci zákona si to se mnou vyřídí, protože nejsem mocná modrá armáda, ale jen obyčejný občanský čičmunda, co může jen držet hubu a dát si špunty do uší. Jako daňový poplatník musím jen konstatovat, že by bylo hezké, aby státní vlaky nehučely více, než je třeba a je mi celkem jedno, jak to kdo zařídí, protože já za to placený nejsem. Já platím dráhy, ne dráhy mě.

 

 

Možná funkce ombudsmana měla nějaký smysl. Je sice nesystémová, jak se dnes populárně říká, ale pokud je systém špatný, tak se systémově nezlepší. Problém je jen v tom, když někdo naše práva hájí za 270 tisíc měsíčně. Ta samá práce by se dala zvládnout levněji. Jsem ochoten tuto práci dělat za čtvrtinu této částky. Třesu se na to, až od ČD přijde nabídka. A zaručuji vám, že za ty prachy udělám v rámci svých sil všechno, aby na železnici nehučelo už vůbec nic a na záchodě občas tekla voda.