Velorex

Velorex Zdroj: Profimedia.cz

S krizí přichází hloupý český Honza

Petr Holec

Svět znovu stojí na prahu hospodářské recese. A Češi znovu reagují naivními pohádkami o vlastní prosperitě a bezpečí.

 

Nedávno jsem klikl na hlavní český server. První zprávou bylo, jak české automobilky prosperují, zatímco ty západoevropské tlumí výrobu. České automobilky? Napadá mě jediná, lze-li ji úplně počítat: obnovená výroba tříkolového hadráku Velorex. Somálští zákazníci už se nemůžou slavné značky pro důchodce, které v Somálsku neznají, protože umřou dávno předtím, dočkat.

 

Jinak u nás máme výhradně české továrny západoevropských, případně asijských automobilek. I tolik oslavovaná česká pýcha Škoda je německá: její majitel Volkswagen rozhoduje o všem, co se v Mladé Boleslavi děje, případně neděje. A s tím i o prosperitě tuzemských dodavatelů automobilky.

 

Výroba ve Škodě a nadprůměrné platy jejích zaměstnanců, kteří kvůli nim z nudy občas stávkují, nezávisí na Česku, ale na zájmu o škodovky mimo Česko. Jakmile výrazně opadne, můžeme celou Mladou Boleslav škrtnout na mapě. Nic jiného než auta tam není.

 

Podobné je to s českými bankami, ať už premiér Petr Nečas i jeho šéf Miroslav Kalousek opakují v TV cokoli. Žádné české banky téměř neexistují: zkoušeli jsme to s nimi v první půlce devadesátých let a dodnes se nemůžeme doplatit, evidentně to není náš obor. Tzv. české banky jsou české pobočky většinou západoevropských bank. A právě na nich závisí, kolik jejich tuzemské dcery mají a hlavně půjčují peněz českým klientům včetně podnikatelů.

 

Je dnes módní kopat do eura i do celé EU, zvlášť když o tom nic nevíte. I proto od politiků neuslyšíte, že to byl právě tlak Bruselu, co přimělo velké západoevropské banky, aby během finanční krize, kdy zjistily, že mají v sejfu příliš bezcenných papírů, neodsály kapitál z východoevropských poboček a neutlumily tím zdejší ekonomickou aktivitu ještě víc, než ji tlumí naši politici.

 

 

A ještě k „českým“ automobilkám: znovu to byl nenáviděný Brusel, kdo zkrotil francouzského prezidenta Nicolase Sarkozyho, jenž mívá problémy se sebeovládáním, když nechtěl pochopit, proč si Francouzi mají kupovat francouzská auta vyrobená někde u českého Kolína. Náš hlas by na to byl moc malý. Zhruba dvacetiprocentní. Přesně tolik tuzemské produkce totiž zůstává doma; zbytek, plných osmdesát procent, musíme prodat mimo Česko - především v zemích platících nyní nenáviděným eurem. Je to celkem prostá logika. Dost podobná té, jíž si poslední dobou zamiloval chytrák Kalousek: až nám na Západě nebudou mít čím zaplatit za naše zboží, můžeme si s korunou... Víte co.