Nespokojení spotřebitelé z celého Česka, spojte se a nekupujte odpadky!
Odboráři a lidé kolem Holešovské výzvy nabádají národ k povstání. Navrhuji protestovat proti něčemu konkrétnějšímu – nadvládě obchodních řetězců, které si z nás udělaly dojnou krávu a ochotné prase, jež všechno spase.
Potraviny už v České republice dávno nejsou levné. Naopak a jejich cena jde stále nahoru. Paradoxní je, že ruku v ruce s tím jde jejich kvalita dolů.
Přitom za hranicemi stojí stejné potraviny a domácí drogerie či kosmetika u stejných obchodních řetězců výrazně méně. Rozdíl mezi 30 až 50 procenty není žádnou výjimkou. V letošním roce, po zvýšení daně z přidané hodnoty (DPH), řetězce a analytici tvrdí, že je to důsledkem zvýšení daně z přidané hodnoty. Cenové rozdíly s tím však souvisí jen okrajově.
NENAKUPUJME TAM
Další věcí je, že zboží pod stejným obalem prodávané v Česku má mnohdy zásadně horší kvalitu. Německý kečup stojí o čtvrtinu méně a obsahuje – proboha – pravá rajčata. Německý párek je z 80 % z masa, český jen z dvaceti. Podobně je to se salámy, marmeládami, sirupy, sýry, jogurty, čokoládami.
„Snažíme se vycházet vstříc českému jazýčku, místním chuťovým preferencím,“ bránily se už na začátku devadesátých let západní firmy. Jasně, svatá pravda. Zeleninu a ovoce má tuzemec taky nejraději nezralé či shnilé, to dá přece rozum. Pokud se někdo této logice urputně bránil, dostalo se mu odpovědi, že Češi prostě chtějí levné potraviny.
Není to příjemná pravda: zahraniční řetězce se u nás chovají tak, jak jim my, zákazníci, dovolíme. Jsme ochotni kupovat odpadky, jež by doma nemohly nabídnout snad ani s devadesátiprocentní slevou. A to ještě nakupujeme za podstatně vyšší cenu než prvotřídní zboží.
Co s tím? Začněme obchodníky trestat! Nenakupujme u nich. Podobně to nedávno schytala dvě pražská noblesní multikina. Musela zavřít, protože tam nikdo nechodil. Lidé se tento víkend chystají na pražské Václavské náměstí zvonit klíči proti vládě. Nejvyšší čas, aby začali zvonit také za svá práva jako zákazníků. Spotřebitelé celého Česka, spojte se!
AUTORKA JE EKONOMICKÁ ANALYTIČKA A SPOTŘEBITELKA