Osvětim

Osvětim Zdroj: Seznam.cz

Akce Sleva na Osvětim. V Seznamu někdo přišel o rozum

Kateřina Kadlecová

Otevřu si takhle v úterý v noci www.seznam.cz pro svou nepravidelnou porci pohoršení nad neaktuálním, mizerně zpracovaným bulvárem ze Super.cz – a co nevidím. Vidím slogan. „Vyhaslo tu přes milión životů. Osvětim. Nyní za 894 Kč místo obvyklých 1490 Kč.“

 

Tuto reklamu na „poznávací zájezd, při němž mrazí“ pověsil nějaký dobrák do horní části homepage Seznamu. Denně ji tu může vidět přes 2,5 milionu reálných uživatelů (odhad služby NetMonitor), kteří zcela vpravo zaregistrují rubriku Tip – tu, kde zpravidla visí polonahá bloncka s nesrozumitelným spojením slov „sleva na kavitaci a lymfodrenáž“ nebo obrázek betonové kostky s nápisem typu: „Prodloužený víkend v Harrachově. Pití zdarma.“

 

No, dnes tam pozůstalí po obětech šóá pro změnu uvidí fotku cihlových komínů a ušetří 596 korun, tedy 40 % z původní ceny, když za příjemných devět stovek zajedou do Osvětimi a Březinky, „dějišť nejhorších zvěrstev v dějinách“, aby si jaksi zvýhodněně připomněli památku těch, co nepřežili.

 

Žijeme v době, kdy na všem musí být oranžová cedulka s nápisem „25 % zdarma“, „SLEVA“ nebo „Akce“, aby to bylo prodejné. A já mám jako ženská na mateřské pro slevy pochopení, věřte mi. U nás v Děčíně, kde je třetí nejvyšší nezaměstnanost v českých zemích, tento měsíc konečně otevřeli pobočku Levných potravin (zakladatelka této společnosti s ročním obratem přes 50 miliónů korun pochopitelně pochází právě odsud, dokonce počátkem 90. let žvýkávala svou zlevněnou zoretku vedle mě ve školní lavici).

 

Taky si někdy v tomhle bohem a investory zapomenutém kraji prohrábnu balíky s prošlou špaldovou moukou a původně předraženými biomeruňkami, musím dodržovat místní zvyklosti. Ale sleva na turistickou obhlídku koncentračního tábora Osvětim, to už je trochu moc.

 

Snažím se vžít do role „kreativce“ píšícího celé dny texty k produktům nabízeným slevovými servery. Může být někdo tak unavený, otupělý nebo rovnou tupý, aby mu nedošlo, že na zadání „napiš slevu na Osvětim – a ať je to šťavnatý a pořádně sexy“ není něco v pořádku? Pak to není kreativec, ale kretén. „Od profesionálního průvodce se dozvíte vše o funkci táborů smrti. O nelidském zacházení s vězni. Máme pro vás připraven opravdu profesionální program se zkušenými průvodci. S nimi se vydáte vstupní bránou s nápisem ,ARBEIT MACHT FREI‘ a do ,obytných‘ bloků, kde uslyšíte o životě vězňů, o transportech do tábora, selekci a denním režimu.“


Zkoumám styl a manipulativní jazykové prostředky dramatické inzerce vejletu do koncentráku a nakonec se nesetkám s ničím dryáčničtějším než s řečnickou otázkou, superlativy a zvoláním: „Nedaleko Osvětimi se nachází další tábor smrti – Březinka. S kapacitou 100 000 vězňů!“ I zvěrstva evidentně mají svůj marketing, proto je s podivem, že v reklamě chyběly umučené kostry, naskládané u ostnatého drátu.

 

Akce „Osvětim ve slevě“ je krajně neuctivá k obětem holocaustu. Radši bych strávila večer s aktéry televizního pořadu VIP Prostřeno nebo snědla ty šedé pokrmy od paní s vykotlanými zuby z amatérského home videa Recept na bohatství, které od předvčerejška vydávají za regulérní pořad TV Barrandov a slovenská Jojka, než abych znevážila Osvětim tím, že budu na vzpomínce na ni šetřit.