Před rokem zemřel génius naší doby. Jak vypadá Apple rok po smrti Steva Jobse?
Stalo se to přesně před rokem, ve středu pátého října. Steve Jobs, modla geeků a designérů a oceňovaný i obávaný podnikatel „bez skrupulí“, podlehl rakovině slinivky. I bez svého zakladatele a největšího myslitele ale firma Apple beží dál. Jak se jí to daří?
Steve Jobs byl bezesporu symbol moderní doby. V typickém černém roláku představil světu řadu "oblých" a uživatelsky přívětivých zařízení, které se okamžitě zapsaly do učebnic technického designu - iMac, iPod, iPhone, iPad.
Z opomenuté firmy dokázal vytvořit společnost "s duší", která se díky oddaným uživatelům a prodejnám, jež architektonicky připomínají spíš než obchody s hardwarem nablýskané chrámy konzumu, dostala na pomezí náboženské sekty. Bez Steva Jobse by se Apple jen těžko stal hned po Coca Cole druhou nejsilnější značkou na současném globálním trhu.
Když v první polovině září, tedy řadu měsíců od smrti svého spoluzakladatele, Apple představil svůj iPhone 5 (údajně poslední zařízení, do jehož návrhu Jobs mluvil) a na pódiu stál šéf Applu Tim Cook a viceprezident pro marketing Phil Schiller, opět si řada lidí uvědomila, jak firmě chybí dnes už legendární Jobsova schopnost uhrančivě přesvědčit veřejnost, že v ruce drží něco skutečně revolučního.
Dvojice předních manažerů Applu už jen použitými gesty a volbou slov naznačila směr, kterým se "postjobsovský" Apple ubírá. Už to nebyla ta magická show plná inovací a vizionářství, jakou jsme znali z předchozích let. Nové vedení jde jinou cestou - udržováním Jobsova odkazu a zdokonalováním dnes už ikonických zařízení, jež mají jasně čitelný podpis "otce zakladatele". A když se podíváme na šílenství, které rozpoutá zahájení prodeje každého nového produktu s jablečným logem, rozhodně to nedělají špatně. Bez génia naší doby jim ostatně stejně nic jiného nezbývá.
Výročí smrti Steva Jobse je proto možná vhodným momentem, kdy si můžeme připomenout, jakých změn v Applu (pozitivních i negativních) se Steve Jobs nedožil. A že jich nebylo málo:
- Apple se stal nejhodnotnější firmou USA a druhou nejhodnotnější firmou světa
- Do roku 2015 by měla jeho hodnota podle optimistických očekávání stoupnout na jeden bilion dolarů (okolo 19 bilionů korun)
- Apple představil nový iPad, iPhone 5 a iPod - první dvě zařízení jen s malými designovými změnami oproti předchozím modelům
- Navzdory Jobsovu dřívějšímu odmítání návrhu bude nejspíš brzo k mání zmenšený iPad
- Společnost vydala vlastní mapovou aplikaci, která nefunguje tak dobře, jak by se dalo od jindy perfekcionistické značky čekat. Šéf Applu Tim Cook se za ni uživatelům omluvil, což je hlavy této společnosti podobně neobvyklé.
- Po 15 letech (v červenci) vyplatil Apple akcionářům dividendy. Za dob Jobse se vydělané peníze investovaly do výzkumu.