MIROSLAV CVRČEK: A co takhle zrušit trafiky?
Ve vazbě sedí tři exposlanci za to, že přijali (jeden z nich to jen plánoval) „úplatek“ v podobě členství v orgánech státních společností. Vede se debata o tom, zda je to vůbec úplatek. Jedni říkají, že policie konečně začala pracovat, druzí, že jde o náběh na policejní stát. Jeden problém přitom zůstává úplně stranou: trafiky samotné.
Americký ekonom Thomas Sowell řekl, že: „Je ohromující, že lidé, kteří si myslí, že si nemůžeme dovolit platit lékaře, nemocnice a léky, si současně myslí, že si můžeme dovolit platit lékaře, nemocnice, léky a vládní byrokracii, aby to všechno spravovala.“
Perfektně se to hodí i pro státní firmy. Jejich hlavním posláním je vytvářet místa pro lidi vykopnuté odjinud (nebo mající nedostatečný příjem), sponzorovat akci či klub důležitého kamaráda a pro jiné kamarády vypisovat zakázky. Přitom máme pocit, že bychom se bez státních energetických, zdravotnických či leteckých podniků neobešli.
Pár příkladů: ČEPRO, kam usadili Marka Šnajdra, má za sebou případ, kdy jeho ředitel podnikal obchody (mimo jiné i s vlastní firmou), že na daních „ušetřil“ skoro tři miliardy korun. Ne že bych měl něco proti nízkým daním, ale používat k tomu státní firmu je moc.
Kauzu časopisu VZP, v jejíž správní radě sedí řada politiků, s firmou Ora Print, kterou založil Roman Janoušek a v níž byl i Radek John, máme ještě v dobré paměti.
Český Aeroholding, kam byl umístěn Ivan Fuksa, má také zajímavý příběh. Vznikl sloučením Letiště Praha a Českých aerolinií, které už mají hodně za sebou, zvlášť po panování dalšího trafikanta, navíc megalomana Jaroslava Tvrdíka z ČSSD.
Také MERO (MEzinárodní ROpovody), o nichž se uvažovalo pro Petra Tluchoře, v minulosti již pro odložení politiků posloužily. Ovšem v porovnání s ČEZ a jejich dceřinými firmami, kde se to hemží odloženými politiky a dalšími kamarády, to nic není.
V těchto firmách se hraje o pohodlný příjem, často za mizivou práci. Zároveň fakt, že jsou to podniky státní, vůbec nevylučuje další podezřelé aktivity. Naopak. O hospodárnost a všeobecnou prospěšnost nejde.
Zbavme se státních podniků, které mají potenciál vytvářet trafiky a svými aktivitami také potenciál privatizovat zisky a znárodňovat ztráty. Vyřešíme tím velkou část problémů, kvůli nimž vznikají nejrůznější bizarní protestní spolky a nové pseudostrany.