JAN JANDOUREK: ČSSD má nejspíš pravdu. Angličtina ve školkách by byla dobrá. Pro TOP 09 je to ale populismus
Sociální demokraté přišli s nápadem, který stojí za debatu. Chtějí zavést povinnou angličtinu už od školky s pokračováním v první třídě. TOP 09 to označuje za populismus.
Socialisté by chtěli zavést angličtinu už od školky. Je to rozumný a realistický nápad? Je nutné říct, že teď přišli konečně s něčím, co by bylo nejspíš změnou k lepšímu. Skoro čtvrt století po listopadu 1989 na tom nejsme s cizími jazyky pořád dobře. Podle průzkumu Eurobarometr 2012 jsou Češi na posledním místě ze všech členských zemí Unie, pokud jde o schopnost plynně komunikovat v angličtině. Aktivně umí anglicky jen 11,07 procenta Čechů. V Bulharsku umí anglicky mluvit 11,99 procenta obyvatelstva. Národ Komenského, který se snažil cizí jazyky progresivně vyučovat a národ, jehož prohlášení nezávislosti bylo nejdříve napsáno v Americe anglicky… Vypadá to, že nám skutečně nezbývá nic jiného, než Čechy Čechům, protože jinak se moc nedomluvíme.
Je pravda, že na tom nejsme o moc hůře, než třeba Italové, anglicky tady umí asi stejně tolik lidí jako pod Alpami. Jenže my nejsme Italové nebo Francouzi, prostě se musíme víc snažit. Italy a Francouze svět hned tak nepomine, nás ale klidně, když se s námi nedomluví. Můžeme naštěstí předpokládat, že vůle Čechů učit se cizí řeči je přece jen silnější, mládež se dost snaží a má také lepší podmínky.
Topka je proti
Návrh narazil na odpor TOP 09. Stínová ministryně školství Anna Putnová pro MF DNES tvrdí: „Mám 20 let praxi a vím, že pro výuku jazyků je rozhodující období puberty. Nejdřív musí děti dobře rozumět jazyku mateřskému slovem i písmem a pak se teprve mohou učit jinou řeč.“
Jenže odborníci soudí, že je dobré začít co nejdřív. Jen je potřeba pohlídat, aby výuka měla nějakou logiku, tedy aby na školku navázala angličtina od první třídy, aby to děti nezapomněly a aby rodiče s dětmi pracovali i doma. To je trochu začarovaný kruh, protože jak to mají dělat rodiče, kteří sami anglicky neumějí. Lidé si už dnes mohou zaplatit různé kroužky, jenomže kdo to zažil, ten ví, že s tím bývá problém. Jednak je to dost drahé, jednak se „školková“ angličtina někdy špatně koordinuje s programem školky. („Musíte si ale dítě odvést pak sami.“ Což je většinou nemožné.)
Zdroje tu jsou?
Výuka angličtiny je pochopitelně taky nákladná záležitost. Stínový ministr Chládek (ČSSD) tvrdí, že by se peníze sehnat daly: „Jsou čtyři návrhy, které se dají kombinovat, nebo využít jeden z nich. Dva jsou čerpání evropských peněz – buď využití těch nevyčerpaných, který je dnes například na ministerstvu školství 5 miliard, což by více než pokrylo potřebu – náš odhad je, že potřeba jsou 3 až 4 miliardy v celé ČR na rozšíření kapacit. Druhá z možností je při novém plánovacím období dát jednu prioritní osu právě na vytvoření předškolních zařízení.“
Nakonec platí jako vždycky, všechno je otázka priorit. Zdravý rozum říká, že není důvod, proč by se děti neučily zábavnou formou základy cizího jazyky. Proč čekat do dvanácti nebo čtrnácti let, aby se člověk dozvěděl, jak se řekne anglicky pes, kytka nebo hračka? To je zbytečná ztráta času.
Socialisté přišli zřejmě jednou s rozumným nápadem, za co utratit peníze. TOPka zatím jen poznamenává, že rozumné je tolik nedabovat filmy a že socialistický návrh je populismus. U nás máme ale populismu tolik, že by bylo dobré tím slovem šetřit pro skutečně křiklavé případy. Pro jednou by bylo dobré dát socialistům za pravdu a hlídat jen praktické provedení, aby z toho nebyl druhý internet do škol. Za to ale poslance platíme, tak by to mohli zvládnout.