STANISLAV DRAHNÝ: Uzavřené nábřeží. Sociální inženýrství v Praze
Jeli jste v sobotu centrem Prahy? A nemohli jste projet po Smetanově nábřeží a Křížovnickou ulicí? Nebo se vám zdála trasa, po které normálně jezdíte nepříjemně ucpaná? Pokud ano, účastnili jste se akce „Nábřeží žije“. Ta spočívala v uzavření Smetanova nábřeží pro automobily.
Vypadá to jako kdyby si radní v hlavním městě dali za úkol tiše a plíživě pracovat na znehodnocení života ostatních Pražanů. Cílem je tentokrát omezit pohyb autem. Je pravda, že automobilů (a řidičů) ve městě přibývá. Posledním důvodem růstu aut ale bylo, když radní a vedení dopravního podniku na základě expertízy firmy Ropid, poškodili městskou hromadnou dopravu. Zrušili linky, které ke spokojenosti lidí jezdily po stejné trase od dob první republiky a snížili počet spojů. Protože část Pražanů poté přesedlala (do jisté míry ze zoufalství) do osobních automobilů, pražský magistrát se začal zabývat myšlenkou, jak lidem znepříjemnit také cestování do práce vozem.
Tuto sobotu už počtvrté nechali radní uzavřít pro auta Smetanovo nábřeží. Pod líbivými hesly o „přívětivějším místu pro život“ a „dáme ulice chodcům a cyklistům“ se – prozatím jen v sobotu – uzavřela jedna z důležitých pražských dopravních tepen, po které denně projíždí asi 23 tisíc aut. Zatím se zmrtvění dopravy na břehu Vltavy týká pouze sobot, ta příští snad bude v této sérii uzávěrek nazvaných „Nábřeží žije“ poslední.
Zavřeme to na stálo
Jenže tyto uzávěrky jsou jen jakási zkouška. Nejrůznější z dotací žijící obskurní iniciativy, profesionální kverulanti a lidé, kteří mají přímý zájem na vybudování pěší zóny na Smetanově nábřeží, hledají cesty jak dopravu v okolí Karlova mostu zrušit natrvalo. Spojence mají na magistrátu. Městská rada bude proto zanedlouho řešit trvalý zákaz průjezdu mezi Národním divadlem a náměstím Jana Palacha.
Návrh je uzavřít autům cestu okamžitě po otevření tunelu Blanka. Ten by totiž měl odtáhnout část aut, která si nyní – kvůli neexistenci severozápadní části Pražského okruhu – hledají cestu ze severu na západ města podél břehů Vltavy nebo přes náměstí I. P. Pavlova. Jak velká část provozu to bude nikdo neví. Dopravní experti magistrátu, lobisté a radní ovšem nehodlají čekat na to, zda se třeba doprava po zprovoznění Blanky sama na nábřežích neuklidní a za každou cenu hodlají udělat v Praze „velký dopravní experiment“. Chtějí totiž zahltit nový tunel auty z centra města. Domnívají se zřejmě, že jejich úkolem není pečovat o rozkvět města a spokojenost většiny jeho obyvatel, ale tak nějak naopak…
Jak lapidárně řekl pro iDNES expert na dopravu a bývalý šéf BESIP Robert Šťastný o chystaném zavření nábřeží: „Některé řidiče to odradí a pojedou MHD“. Možná to zvýší i počet cyklistů, podle optimistických odhadů jezdí po Praze na kole až tři procenta obyvatel. To je zřejmě taková politická síla, že pražský primátor Hudeček (TOP 09) pocházející z rovinaté Hané, jim dává před řidiči přednost. Ostatně, po stotisícové Olomouci se mu zřejmě na kole jezdilo dobře. Doufejme, že až zavře dopravu na pravé straně Vltavy, on i všichni magistrátní úředníci si nebudou vyjednávat nějaké zvláštní povolenky a budou bez ohledu na počasí jezdit na Mariánské náměstí na bicyklech. Jako my ostatní.
Hrstka lidí vydělá
Kdo na sociálním inženýrství vydělá? V prvé řadě dealeři drog, narkomani a bezdomovci, kteří získají klidný prostor pro postávání a výkon svých oblíbených činností. Pak ještě firmy a sdružení, které si zde pronajmou místa pro nejrůznější akce typu: „Dejte šanci pěším“, „Smrt autům“ atd. Nesmíme zapomenout ani na firmy, které budou přestavbu na pěší zónu připravovat.
A kdo prodělá? Lidé, kteří ještě zůstali bydlet v okolí. Málokdo z jejich přátel a příbuzných je bude moci navštívit autem, do dnešní doby jakžtakž živé ulice téměř určitě získají podobu jakou má okolí Václavského náměstí. (Mimochodem o revitalizaci Václaváku a přilehlých ulic se zdaleka tolik, jako o zavírání dalších ulic nemluví.)
Škodní ovšem budou i ostatní Pražané. Další důležitá dopravní tepna města bude přerušena. Na podivný nápad zavřít pražské nábřeží značně doplatí i lidé v okolí vjezdů do chystaného tunelu Blanka. Rozhodnutí radnice jim totiž – byť proti vůli řidičů – nažene většinu ze zmíněných 23 tisíc automobilů před jejich domy.
O lidech žijících na trase, na kterou by se logicky měla značná část aut přemístit, tedy na Malé Straně a na Újezdu, ani nemluvě. Jistou „nadějí“ pro ně je ale to, že sociální inženýři z pražského magistrátu hodlají pro auta zneprůjezdnit i jejich čtvrť.