JIŘÍ X. DOLEŽAL: Čistý horor: Reklamace u Českých drah
České dráhy je potřeba okamžitě zprivatizovat, třeba za symbolickou jednu korunu, a když to nepůjde jinak, tak nějaké firmě zaplatit, aby se ČD ujala. Jejich současné fungování, na které jsem narazil, dosahuje plně afrických standardů a je srovnatelné s kvalitou železničních služeb v Somálsku.
Měli jsme jet do Ostravy. Pavel Poslušný s kamerou pro online, Pavel Hofman fotit, a já jako vůdce výpravy, který měl zpovídat klienta a pak o tom psát článek. Jako vůdce výpravy jsem koupil - ze své karty, ze svého účtu - tři jízdenky Praha - Ostrava a zpět. Protože ne vždy je volno, koupil jsem lístky s jízdenkami asi tři dny před odjezdem. A večer před odjezdem klient zavolal, že ho odvezli do špitálu.
I zasurfoval jsem na server Českých drah, jízdenku vrátil, vygenerovalo se mi PDFko, že reklama byla přijata, prostě všeobecná pohoda. Pak se nedělo nic. Když uplynulo asi čtrnáct dní, všiml jsem si, že na účet se mi ten litr, co jízdenky stály, dosud nevrátil. Otevřel jsem PDFko, abych znal číslo svého podání, zavolal na horkou linku drah a zeptal se sympatického mladého muže, kdy mi vrátí peníze.
Říkal, že to nějakou dobu trvá, ale že doufá, že do tří týdnů bude reklamace vyřízená, a já přitom měl otevřené to PDF vygenerované na důkaz, že jsem lístky vrátil najednou mi padl zrak na řádek s hrozivou informací: Vyřízení do 22.1.2014. Připomínám, že jízdenka byla zkoupená na 24. října 2013. Tedy devadesát dnů. Ujistil jsem se u toho pána na telefonu, že si nedělají srandu, on se zjevným studem potvrdil, že to je skutečně krajní termín vyřízení mé reklamace, a rozloučili jsme se.
A já jsem zas o trochu víc hrdý na krásnou českou zemi s její plně funkční, vyspělou a kvalitní železniční dopravou a službami s ní spojenými, co dosahují úrovně výrazně horší než v devatenáctém století. Tři měsíce se čekat na vrácení peněz za nevyužitou jízdenku na vlak nemuselo snad ani v době kamenné.