JAN JANDOUREK: Učitelé bez "kvalifikace" musí odejít ze škol. To je nesmysl
Koncem roku by mělo odejít ze školství kvůli nedostatečné kvalifikaci 7000 učitelů. „Čísla jsou horší, než jsem čekal,“ říká ministr školství Chládek. Původní odhady mluvily o 11 000 až 13 000 učitelů bez potřebné kvalifikace, což je asi deset procent všech vyučujících na základních a středních školách.
Bude hůř, než se čekalo. Nedostatečnou kvalifikaci má asi 17 000 učitelů. Číslo těch, co mají odejít, bude nakonec nižší, protože jich 6000 zahájilo studium a 4000 ho zahájí během letošního roku.
Kdo kvalifikaci nemá, nemusí ze školy vypadnout, stačí, když do konce roku zahájí studium a na dodělání kvalifikace mají učitelé deset let. Výjimku mají ti, co jsou starší 60 let a ti, kteří k 1. lednu 2005 měli aspoň 15 let praxe ve škole. I tak ale odchod hrozí asi 2500 učitelům z prvního stupně základních škol a 1700 z druhého stupně a 2300 ze středních škol.
I když to nakonec dopadne lépe, stejně je ustanovení o kvalifikaci poněkud záhadné. Například odborné předměty učí třeba inženýři, kteří ale nemají pedagogické vzdělání.
To samé se týká vyučování cizích jazyků. Školy s velkým užitkem využívají odborné mluvčí. U nich ale těžko předpokládat, že budou nadšeni z povinnosti si doplňovat české pedagogické vzdělání. Upřímně řečeno, ohledně lidí znalých oboru a cizinců je nesmysl po nich něco takového chtít.
Cizinci mají často diplomy ze zahraničních univerzit, ale Česko je neuznává. Přitom podle ředitelů mnoha škol jsou zahraniční lektoři nenahraditelní. Ministerští úředníci jim nyní dávají absurdní radu posílat spolu učitele dva: jednoho s kvalifikací, druhého bez. Kvalifikovaný český učitel bude dohlížet na nekvalifikovaného cizince. Peníze na rodilého mluvčího ať si škola sežene sama. „Rodilý mluvčí je nadstandardní požadavek.“
Taky to vypadá, jako by se snad do školství někdo hrnul a je potřeba si pečlivě vybírat. Přitom bychom měli být rádi, že se o nevalně placená místa pro práci se stále hůře zvladatelnějšími dětmi vůbec ještě někdo přijatelný uchází. Posoudit kvalifikaci učitele by mělo být spíše úkolem školy, která zná své lidi nejlépe. Taky by bylo dobré vědět, jestli někdo bere v úvahu děti z nové vlny babyboomu, která se ze školek bude převalovat na základky a časem na střední školy. To bude překvapení, že se drtivá většina školkových dětí dožije základní školní docházky, kdo by to byl řekl. Někdo je bude muset učit.
Požadavek, aby byl učitel kvalifikovaný, je správný. V Česku ale zřejmě pořád platí, že kvalifikovaností se myslí papír (neboli bumážka, jak se dříve říkalo). V tomto ohledu by snad více liberalismu neuškodilo. Pokud má někdo odborné vzdělání, mohl by jeho kompetenci snad ředitel či ředitelka školy poznat. Bylo by to asi „kvalifikovanější“, než plošně nasadit předpis. Jako vždy se nabízí otázka, proč vlastně na tenhle nápad někdo přišel. Vadilo snad někomu to, co zřejmě dosud celkem bez problémů a stížností fungovalo?