TEREZA SPÁČILOVÁ: Stahování filmů je zločin. Nejvíc na nás samotných
Odskočila jsem si do kina, abych si oživila Fincherovu Zmizelou: bylo natřískáno. V pondělí večer, na filmu trvajícím dvě a půl hodiny. A pak že kinům zvoní hrana!
Jistě, na co jiného by lidé měli chodit, než na nejlepší titul sezóny. A Zmizelá jím skutečně je – na první i druhé zhlédnutí. Na druhé víc než na to první, mimochodem. Ale stejně se mé cinefilské srdce zatetelilo – vyprodané kino v dnešní době, považte!
O den dřív mě vezl domů taxikář-filmomil. „Že neuhádnete, co mám zrovna rozkoukané? Schindlerův seznam!“ zahlásil a před oči mi strčil tablet s prapodivnou stínohrou. Se Spielbergovým oscarovým dramatem ji spojovala v podstatě jen ona notoricky povědomá rudá skvrna holčičího kabátku. „Já totiž bijáky miluju, víte?“ pokračoval s až dojemnou dychtivostí. – „A do kina na ně někdy jdete?“ – „Ne, proč? Víte, jaký je zážitek, pustit si film pěkně o samotě na TOMHLE?!“
Fincherovu Zmizelou jsem poprvé viděla taky o samotě. Na malém plátně projekčního kina, kde mi ji distributor pustil s předstihem. Uzemnila mě. Odcházela jsem s pocitem, že mrazivější zážitek jsem neabsolvovala od předloňské zimy. Podruhé mi u Fincherova mrazení „asistoval“ narvaný sál. Žasnul nahlas. Divil se nahlas. A taky se nahlas smál. Byl to pořád tentýž geniální Fincher, a přitom tolik jiný. Zábavnější. Vtipnější. Ještě lepší. Sdílený.
Na cestách za premiérami často vídám filmy na nejlepších plátnech světa. Studia si je hýčkají v soukromých projekčních místnostech a člověk až žasne, jak ohromující účinek dokáže obstarat kus obyčejné látky, lampa a pár reprobeden. Kino je zázrak, pořád to platí.
Ne, nejsem fanatický antistahovač. Nevlastním kino a ani nemám na to, abych za něj denně utrácela. Jen vím, že konzumovat Finchera (Spielberga, Nolana,..) z displeje čehokoli mobilního je stejný zločin, jako srkat teplé čepované pivo brčkem. Onen vyprodaný sál z pondělka se tak stal mou nadějí, že pivo a film mají pořád svojí pevnou cenu.
Zmizelá v číslech
ČR – 58 tisíc diváků (1. místo v žebříčku návštěvnosti)
USA - tržby 78 milionů dolarů (1. místo v žebříčku návštěvnosti)
Celkem svět – tržby 140 milionů dolarů
Rozpočet: 61 milionů dolarů
Pozn.: použitá data odpovídají výsledkům po 10 dnech promítání filmu v kinech a jsou pouze přibližná