Mezi Itálií a Německem se po havárii letadla Germanwings ve francouzských Alpách rozhořel bizarní spor.

Mezi Itálií a Německem se po havárii letadla Germanwings ve francouzských Alpách rozhořel bizarní spor. Zdroj: Reuters, ČTK, EPA

Je nebezpečný blbec horší vraha? Mezi Italy a Němci zuří po havárii letadla bizarní spor

Josef Kašpar, Řím

Mezi Itálií a Německem se po havárii letadla Germanwings ve francouzských Alpách rozhořel bizarní spor. Němci si totiž dělali v roce 2012 legraci z Italů, že svěřili obří loď Costa Concordia, která ztroskotala (zahynulo 32 lidí), tak podivnému kapitánovi, který utekl z paluby. A teď to mají Němci zpátky: Italové tvrdí, že Němci svěřili letadlo šílenci, který s ním schválně havaroval.

 

Alessandro Sallusti (58), šéfredaktor deníku „Il Giornale“, který patří Paolu Berlusconimu (bratru expremiéra Silvia), napsal 27. března zajímavý text o italsko-německém sporu. Berlusconiho média jsou přitom velmi kriticky namířena vůči Německu už od podzimu 2011, protože jsou přesvědčena, že kancléřka Angela Merkelová měla velkou roli v „defenestraci“ Silvia Berlusconiho z vlády. Jsou také stále ostře proti politice rozpočtové discipliny zastávané v EU Berlínem. Berlusconiho rodině patří i další deník „Libero“, jehož hlavní komentátor Vittorio Feltri loni na podzim vydal knihu „Čtvrtý Reich“, velmi kritickou vůči německé nadvládě v Evropské unii.

Podívejme se teď na text Alessandra Sallustiho a rozsáhle ho citujme, protože o mnohém vypovídá:

„Jmenuje se Andreas Lubitz, kopilot, muž který se zabarikádoval v pilotní kabině a úmyslně přivedl svůj Airbus Germanwings k roztříštění v Alpách. Tragédie v tragédii pro příbuzné žen, mužů i dětí, kteří, dnes už to víme, nebyli oběťmi tragické fatality, ale šíleného a zločiného záměru.

Říkají tomu “lidský komponent” a je to vše, co se vymyká pravidlům, protokolům, habilitacím i technice. Pro všechny, ale zvláště pro Němce, namyšlené na jejich údajnou prvořadost a neomylnost, se jedná o něco více než o neúspěch. A přitom mnohé tragédie závisejí na nekontrolovatelné neznámé – na “lidském komponentu”.

13. ledna 2012 výletní loď Costa Concordia se potopila a s ní i 32 obětí, pro nezodpovědnost kapitána lodi Francesca Schettina. Prestižní německý týdeník Der Spiegel při té příležitosti napadl a urazil všechny Italy jako “méněcennou rasu”. Uvádím úryvek z onoho článku: ´Položte si ruku na srdce, ale může vás překvapit, že kapitán byl Ital? Dokážete si představit, že podobný manévr a pak opuštění lodi mohou být rozhodnuty německým či britským kapitánem? Známe podobné typy z dovolených u moře, bravurní muže schopné hovořit prsty i rukama, v zásadě lidi, kteří nejsou schopni učinit někomu zle, ale jak je vidět bylo by třeba je držet daleko od těžkých a citlivých strojů´.

Ve skutečnosti mezi oběma veliteli, Schettinem a Lubitzem, je velký rozdíl: Ten první je nebezpečný blbec (řečeno obrazně, abychom se vyhnuli žalobě pro urážku), ten druhý je chladnokrevný a jasně uvažující vrah. A co bychom měli říct dnes? ´Může vás překvapit, že je to Němec?´ Na rozdíl od Spiegelu my si to nemyslíme. Protože tak jako onen večer kdy došlo k tragédii Concordie, existoval jeden Ital, který z přístavu v Livornu na prchajícího Schettina křičel: Krucifix, vraťte na loď!, stejně tak před uzavřenou kabinou Airbusu, který se řítil na alpské útesy, stál Němec, který na Lubitze křičel: Otevři ty dveře, hergot!. Ať se Němci z lekce poučí. Každý národ si musí zúčtovat se svými ostudami i vlastními hrdiny.“

Daniela Santanché (54), která je poslankyní Berlusconiho strany Forza Italia a je manželkou Sallustiho se pak v televizi dala sarkasticky slyšet: „A odkud asi byl ten pilot? Pohrdají s námi Italy a pak svěří letadlo šílenci“.