Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Profimedia.cz

PETR KOLMAN: Šachy do českých škol

Petr Kolman

Jako vysokoškolský pedagog delší dobu zaznamenávám klesající úroveň absolventů středních škol. Přičítám to bezradnosti školství, které by chtělo pěstovat logické myšlení a kreativitu žáků, ale i přes neustálé zavádění nových reforem pořád neví jak na to.

Dovoluji si předložit možná trochu kuriózní návrh - zařaďme do školních osnov českých základních a středních škol výuku šachu, včetně aktivní hry.

Česká republika by nebyla  první, již nyní tento nápad akceptovaly školské systémy kupř. Turecka, Švédska, Brazílie nebo (s oblibou podceňovaného) Srbska.

Už bylo vědecky dokázáno, že šachy pomáhají rozvíjet u žáků a žákyň logické myšlení a smysl pro strategii. Tyto vlastnosti vidím u dnešních mladých lidí, gentlemansky řečeno, jako hodné výraznější podpory. Strategické schopnosti mnohých mladých leckdy  spíš dnes připomínají cimrmanovské Nemysli a táhni než rozumně užitečnou strategii vhodnou pro 21.století.

Šachy též kladně rozvíjejí paměť a učí žáky mít lepší přehled o čase. Což se v životě určitě hodí - není nic horšího, když uchazeč o zaměstnání či zakázku přijde s půlhodinovým zpožděním, pak situaci nezachrání ani sebeprestižnější diplom…

Velkým propagátorem šachu do škol je např. velmistr Anatolij  Karpov. Ten uvádí, že  mezi třídami a školami, které šachy zařadily do svých programů, a těmi, které to neudělaly, je také zřetelný rozdíl v disciplíně. Přirozeně ve prospěch šachových tříd.

Myslím, že za pokus by to stálo. Vždyť jak potvrdí každý šachista - i kdyby například Karpov trochu přeháněl, pořád bude hraní šachů pro děti přínosnější než řada školských reforem poslední doby.

Rodičům a  hlavně politikům přeji, aby měli více na mysli známoupravdu, totiž že z  investic do vzdělání jsou nejbezpečnější a často i nejvyšší úroky! Víc,  než si myslíme….