Děsivý a mrazivý kreslený vtip na téma utopeného syrského chlapečka

Děsivý a mrazivý kreslený vtip na téma utopeného syrského chlapečka Zdroj: Charliehebdo.fr

JIŘÍ X. DOLEŽAL: Pořád jsem Charlie i navzdory děsivému vtipu na utopené dítě

Jiří X. Doležal

Sluníčková veřejnost si trochu myje hlavu, že se zastávala časopisu Charlie Hebdo. Ten totiž, věren své tradici, tento týden zveřejnil karikaturu, děsivý a mrazivý kreslený vtip na téma utopeného syrského chlapečka. I přesto, že je vtip šílený, jsem pořád Charlie.

Utopené dítě leží na pláži. U těla je napsáno: „Tak blízko svému cíli...“ A tělo leží před billboardem stojícím na pláži. Na billboardu se dočteme: „Promo! Dvě dětská menu za cenu jednoho!“

Co tím chtěl básník říci? Věren své povinnosti profesionálně kontroverzního média, časopis upozornil svou děsivou karikaturou na jev, který si většinová média a většinová společnost vůbec nedovolí pustit do hlavy, natožpak do úst. Jev, který lze vyjádřit sice méně šokujícím způsobem a brutálně než Charlie, ale přesto stále nepřijatelnou a nekorektní větou: „Řada migrantů jenom neutíká před válkou, ale spíše do světa slev, dvojitých porcí za cenu jedné a jiných euroatlantických vymožeností. Při útěku za touto vidinou neváhají riskovat — a ztrácet — životy svých dětí.“

Tahle nekorektní věta — při veškeré její uměřenosti a zjevné pravdivosti — mi vynese hlasité ječení sluníčkářů. Stačí se podívat do diskuse pod článkem. Ještě mnohem větší ječení pak vyvolala ona kresba v Charlie Hebdo a „být Charlie“ přestalo být sluníčkově akceptovatelné. Mnozí z těch, co před pár měsíci byli Charlie, už dnes Charlie fakt nejsou.

Já se k tomu, že jsem Charlie, hlásím navzdory nové kresbě, protože říkat nahlas hodně nepříjemné pravdy je posláním médií. A když už tuhle otázku — že hlavním hnacím motorem současné migrační vlny není útěk před válkou, ale běh za vyšší životní úrovní — nediskutují z důvodu její nekorektnosti mainstreamová média, chválabohu, že ji zvedl alespoň satirický deník. A je samozřejmé, že tak učinil sobě vlastním stylem. — karikaturou.

Mohameda časopis karikoval ne z osobní nenávisti, ale z toho, že symbolizuje hrozbu islámu. Islám jako hrozba je téma, jež mainstream ignoruje a za jehož vyjádření je autor obvykle ostrakizován a označen jako islamofob a rasista. Charlie tohle téma opakovaně — protože je dlouhodobé — propíral. Až jeho redakci vyvraždili islamisté. V tu chvíli jsem se stal Charliem i já. Nyní se časopis vyjadřuje k další nepříjemné pravdě: K tomu, že uprchlíky do Evropy žene nejen těžká situace u nich doma, ale také vidina světa slev a globálních fastfoodových sítí, který pro ně Evropa, a Německo zvlášť symbolizují. Nikdo to nechce říct nahlas, vyjadřovat podobné postoje je o dobrou pověst, ale ta pravda je neoddiskutovatelná. A proto na ni — svou mrazivě humornou formou — Charlie Hebdo upozornil. Jak je posláním médií. A proto i nyní, jako po útocích za karikatury Mohameda, uváženě a zodpovědně prohlašuji: Já jsem Charlie i po karikatuře utonulého dítěte.